بیمه شخص ثالث چیست

۷ نکته مهم برای بیمه شخص ثالثزمان مطالعه ۴ دقیقه

بیمه شخص ثالث چیست و چرا باید آن را بگیریم؟ شاید در ابتدا تنها به اجباری بودن این بیمه و اینکه می‌تواند در زمان تصادف یک مدرک معتبر باشد اشاره کنید، اما باید بدانید که بیمه شخص ثالث، نکات و ریزه‌کاری‌های بسیاری دارد. برای ارائه این بیمه قوانین گوناگونی وجود دارد و در آن به حل مشکلات و موانع بسیار توجه شده است. در این مطلب از بیمه ماهان می‌خواهیم از ۷ نکته شگفت انگیزی برایتان بگوییم که مربوط به بیمه شخص ثالث است و می‌تواند در شرایط گوناگون برایتان کاربردی باشد.

خرید فوری بیمه شخص ثالث

۱- تاریخ اعتبار گواهینامه و بیمه شخص ثالث

در زمانه کنونی، به سبب وجود مشغله‌های فراوان احتمال فراموش کردن زمان تمدید کارت‌ها، گواهی‌ها و… واقعا دشوار است. در نتیجه شرکت‌های بیمه خودشان برای تدید بیمه نامه برایتان پیامک می‌فرستند و یا با تماس تلفنی به شما یادآوری می‌کنند که چه زمانی باید برای تمدید و به روز رسانی بیمه مراجعه کنید. اما برای گواهی نامه‌ها آلارمی وجود ندارد و یا ممکن است فرد متوجه آنها نشود. در این شرایط اگر تاریخ گواهی نامه راننده گذشته باشد اما بیمه شخص ثالث داشته باشد و تصادف کند، می‌تواند از بیمه‌اش استفاده کند و مشکلی از این بابت نیست. درواقع شرکت بیمه گذشتن تاریخ گواهی‌نامه را به حساب پایان آن نمی‌گذارد و آن‌را باز هم معتبر می‌داند. با این حال همین حالا گواهی‌نامه‌تان را چک کنید و مطمئن شوید که تاریخ آن نگذشته باشد. حالا برویم و ببینیم دیگر نکات مهم درباره بیمه شخص ثالث چیست؟

۲- بیمه و پرداخت دیه

در تصادف‌ها ممکن است یک یا چند نفر دچار نقص عضو شوند و یا حتی فوت کنند. مثلا اگر یک کامیون با یک اتوبوس، یا یک اتوبوس با یک وسیله سواری، تصادف شدیدی داشته باشد و بیش از یک نفر آسیب ببیند یا فوت کند، بیمه شخص ثالث براساس آنچه که قانون تعریف کرده است، ملزم به پرداخت دیه می‌باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که اگر وسیله‌ای که راننده مقصر با آن تصادف کرده است، بیش از ظرفیت مسافر داشته باشد، بیمه ملزم به پرداخت دیه اضافی نیست. اما در صورتی که افراد حادثه دیده خارج از خودرو باشند، بیمه تمام خسارت‌ها را پرداخت خواهد کرد. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر راننده مقصر به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی یا مصرف روان گردان‌ها کنترل خودرو را از دست داده باشد، باز هم بیمه خسارت‌ها تقبل می‌کند. در اینجا باز هم پاسخ مثبت است و بیمه ابتدا خسارت‌ دیگران را پرداخت کرده و بعد از طریق مراجع قانونی برای بازپس گیری تمام یا بخشی از مبالغ پرداخت شده اقدام خواهد کرد. این مورد هم یکی دیگر از مواردی است که می‌گوید اهمیت داشتن بیمه شخص ثالث چیست.

خرید بیمه شخص ثالث

۳- عدم فعالیت بیمه و پرداخت خسارت

شاید برای برخی از شما این سوال پیش بیاید که اگر شرکت بیمه گذار ورشکسته شود و دفاترش را تعطیل کند، پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بر عهده کیست؟ قانون از قبل به این موضوع فکر کرده و با ایجاد صندوقی مخصوص در این شرایط از خریداران بیمه محافظت خواهد کرد. این صندوق مکلف است با انتقال دارایی و اموال شرکت بیمه؛ مشکلات را رفع کند و خسارات وارد شده را بپردازد. البته اگر شما از بیمه ماهان بیمه شخص ثالث را دریافت کنید، بی‌شک تنها از بیمه‌های معتبر و بسیار خوش‌نام بیمه خریده‌اید و هرگز لازم نیست نگران این قبیل مشکلات باشید.

۴- بیمه شخص ثالث به نام چه کسی باشد؟

در زمان خرید و فروش ماشین‌ها، بیمه شخص ثالث هم در کنار دیگر مدارک به خریدار تحویل داده می‌شود. در این شرایط قطعا بیمه نامه به اسم مالک قبلی است. طبق قانون جدید و از بهمن ۹۹ باید بیمه نامه به نام شخص باشد. در نتیجه این قانون اگر سابقه تخفیف بیمه دارید، این تخفیف به نام خودتان باقی خواهد ماند و می‌توانید باز هم اگر ماشین داشتید، از آن استفاده کنید.

۵- بیمه شخص ثالث در زمان آموزش رانندگی

اگر در حال یادگیری رانندگی باشید و یا اگر یک ماشین آموزش رانندگی با شما تصادف کند، بیمه خسارت‌ها را پرداخت می‌کند. تنها شرط این است که طبق قوانین، آموزش‌ها صورت گرفته باشد و تابلوهای تحت آموزش، مسیرها و دیگر موارد رعایت شده باشد. در این شرایط مربی، به عنوان راننده در نظر گرفته می‌شودو موضوعی متوجه فرد تحت آموزش نیست. در نتیجه بیمه با این نکته، خسارات را بررسی و جبران خواهد کرد.

۶- برابری دیه زن و مرد

یکی از موضوعاتی که نشان می‌دهد اهمیت بیمه شخص ثالث چیست برابری محاسبه و پرداخت حق بیمه برای زن و مرد است. اگر چه طبق قانون دیه زن نصف دیگه مرد است اما در بیمه شخص ثالث بیمه افراد حادثه دیده فارغ از جنسیت آنها پرداخت می‌شود. ماوتفاوت این مبلغ را صندوق تامین خسارات بدنی خواهد پرداخت تا در صورت هر گونه مشکلی خانم‌ها دیه برابر مردها دریافت کنند. این قانون از سال ۹۸ به بعد و تنها برای بیمه شخص ثالث وجود دارد و هنوز هم برای موارد دیگر دیه زن نصف مرد است. این قانون قدمی مهم و اثرگذار و مایه فخر شرکت‌های بیمه است.

برابری دیه زن و مرد

۷- بیمه و مسافران پشت وانت

در سال‌های اخیر بسیاری از تورهای گردشگری برای حمل و نقل در مناطق صعب‌العبور، از نیسان و وانت استفاده می‌کنند. مسافران در دسته‌های ۱۰ تایی یا بیشتر سوار این وانت‌ها می‌شوند. ممکن است این تورها بیمه مسافرتی داشته باشند اما اگر این وانت‌ها چپ کنند و یا مسافری در آنها آسیب ببیند، بیمه موظف به پرداخت خسارت نیست. البته بیمه برای کمک به حادثه دیدگان از صندوق تامین خسارات بدنی مبلغ خسارات وارد شده را پرداخت می‌کند اما راننده ملزم به بازگرداندن آن است. این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشید و اگر صاحب یک آژانس گردشگری هستید و یا مسافرید و در برنامه سفر متوجه می‌شوید که قرار است از نیسان و وانت برای پیموندن بخشی از مسیر استفاده کنید، بدانید که بیمه این مورد را تحت پوشش قرار نخواهد داد.

در این مطلب به بررسی ۷ نکته مهم پیرامون این سوال که بیمه شخص ثالث چیست و چرا باید آن‌را داشته باشیم، پرداختیم. این بیمه یک منجی واقعی است و اجباری بودن آن مانند کمربند ایمنی، یک راه مناسب و کم هزینه برای عبور از شرایط سخت است. آیا شما تجربه خاصی از داشتن بیمه شخص ثالث داشته‌اید؟ فکر می‌کنید این بیمه چه موارد دیگری را باید داشته باشد؟ ممنون خواهیم بود در قسمت کامنت‌ها برای ما بیشتر در این باره بگویید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه