سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث چه میزان است؟

سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث چه میزان است؟زمان مطالعه ۴ دقیقه

بیمه شخص ثالث یکی از مهم‌ترین و البته بیمه اجباری اصلی است که باید برای هر خودرویی تهیه شود. بیمه شخص ثالث معمولا برای یک سال صادر شده و در آن عدم خسارت‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشته نیز، در نظر گرفته می‌شود. بیمه شخص ثالث تعهدات مالی متفاوتی هم دارد. این بیمه با در نظر گرفتن موارد گوناگون مانند مبلغ دیه هر ساله، افزایشی قیمت‌ها، قیمت خودروها، تجهیزات، عمر ماشین و… می‌تواند رقم‌های مختلفی را شامل باشد. با توجه به این نکته سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را باید در نظر بگیرید و بعد برای خرید این بیمه اقدام کنید. لازم به ذکر است که اگر نیاز به اطلاعات ضروری در این مورد دارید و یا می‌خواهید بیمه شخص ثالث خودرو خود را سریع و آسان بخرید، بیمه ماهان کنارتان خواهد بود. در ادامه بیشتر درباره تعهدات این بیمه بخوانید.

پوشش‌های جانی بیمه شخص ثالث

تعهدات جانی بیمه شخص ثالث در زمان تصادف‌ها به پرداخت خسارت‌های جانی می‌پردازد. آنچه که مبلغ این خسارت را تعیین می‌کند، نرخ دیه هر ساله و پوشش‌های بیمه‌ای است. لازم به ذکر است که یکی از علت‌های اصلی اجباری بودن بیمه شخص ثالث همین مورد است. چرا که اگر بیمه نباشید و به کسی خسارت جانی بزنید، رفع آن برابر با پرداخت دیه آن فرد است. در نتیجه، اجباری بودن بیمه شخص ثالث را جدی بگیرید و آن‌را حتما تهیه کنید.

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث

حوادث تحت پوشش بیمه شخص ثالث

  • نقص عضو
  • بستری شدن در بیمارستان
  • غرامت فوت

طبق قوانین بیمه مرکزی، سقف خسارات جانی بیمه شخص ثالث براساس نرخ دیه مرد کامل در ماه‌های حرام مشخص می‌گردد. قوه قضاییه، هر سال نرخ دیه کامل را اعلام می‌کند. سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ یا همان نرخ دیه کامل در ماه‌های حرام امسال معادل ۶۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

بیمه، چگونه دیه را پرداخت می‌کند؟

شرکت بیمه میزان خسارت جانی را به تعداد سرنشینان خودروی زیاندیده پرداخت خواهد کرد. اگر تعداد تلفات و زیاندیدگان جریان تصادف بیش از تعداد سرنشینان هر خودرو بود، صندوق تامنی خسارات جانی بیمه مرکزی متعهد به پرداخت این خسارت جانی است. از سوی دیگر ماشین‌های باری هم قوانینی برای بیمه شخص ثالث دارند. مثلا نباید در قسمت بار، مسافری را سوار کنند و اگر او حادثه‌ای برایش رخ دهد، مشکلات بسیاری در پیش خواهد بود. پس اگر می‌خواهید از بیمه شخص ثالث به راحتی استفاده کنید، سقف تعهدات آن‌را در نظر بگیرید و با توجه به بیمه نامه و شرایط ماشین‌تان از آن استفاده کنید.

پوشش‌های مالی بیمه شخص ثالث

خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث، در پوشش خسارات مالی بیمه شخص ثالث جبران می‌شوند. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه را شامل می‌شود و خسارت راننده مقصر را پرداخت نمی‌کند. در نتیجه اگر می‌خواهید خسارت بدنه را نیز بگیرید، باید بیمه بدنه خودرو داشته باشید. تنها در این صورت می‌توانید در صورت مقصر بودن نیز، خسارت خود را از بیمه دریافت کنید.

پوشش‌های مالی بیمه شخص ثالث

محاسبه حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث چگونه است؟

کمترین میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث معادل ۲٫۵ درصد دیه درماه‌های حرام هر سال محاسبه می‌شود.( ماه‌های حرام شامل محرم، رجب، ذی العقده و ذی الحجه هستند.) این مبلغ، حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث تلقی می‌شود. از آنجا که نرخ دیه در ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان است بنابراین برای محاسبه حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث باید به شرح زیر عمل کنیم:

                                            ۱۶۰۰۰۰۰۰ تومان =  تومان ۶۴۰۰۰۰۰۰۰(نرخ دیه در ماه حرام سال ۱۴۰۰) * ۲٫۵%

با توجه به فرمول محاسبه حداقل پوشش مالی بیمه ثالث در بالا متوجه می‌شویم: حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۶۰۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود.

پوشش‌های مالی بیمه شخص ثالث

همه شرکت‌های بیمه موظف به ارائه حداقل پوشش مالی برای بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه هستند. هر بیمه‌گزار می‌تواند حداقل پوشش مالی خسارت بیمه ثالث را انتخاب نماید. اگر بخواهید بدانید که حداقل تعهدات مالی این بیمه در کجای بیمه‌نامه قابل مشاهده است، می‌توانید نگاهی به پوشش‌های بیمه ثالث بیمه‌نامه ثالث وسیله نقلیه خود بیاندازید.

شرکت بیمه با این انتخاب بیمه‌گزار، خدای نکرده در زمان بروز تصادف، فقط این حداقل تعهدات مالی را خواهد داشت. شرکت‌های بیمه مبلغی بیش از این را به فرد زیاندیده از بیمه شخص ثالث پرداخت نخواهند کرد.

اگر خسارت فرد زیاندیده بیش از حداقل تعهدات مالی مندرج در بیمه‌نامه ثالث باشد، بقیه خسارت از جیب راننده مقصر پرداخت خواهد شد.
البته اگر با خودروهای لوکس تصادف کنید، قاعده متفاوت است و بیمه با شرایط ویژه‌ای آن‌را به نفع دارنده ماشین ارزان‌تر در نظر می‌گیرد. در ادامه از این قاعده گفته‌ایم.

پرداخت خسارت در تصادف با خودرو لوکس

با توجه به قوانین جدید بیمه شخص ثالث، قاعده نسبی و فرمول خسارت تصادف با خودروهای نامتعارف به شکل زیر خواهد بود:

میزان خسارت پرداختی بیمه شخص ثالث مقصر حادثه تصادف با خودروی متعارف: خسارت مالی وارده * قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف (۳۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰) / قیمت خودروی

اگر خسارت وارد شده، مازاد بر این مبلغ باشد، مالک خودرو مقصر، ملزم به پرداخت آن نیست. راننده خودرو لوکس باید از محل بیمه بدنه بقیه خسارت خود را جبران کند.
به همین دلیل به تمام دارندگان انواع خودرو پیشنهاد می‌شود حتما برای خرید بیمه بدنه اقدام کرده و ماشین خود را در برابر مشکلات و تصادف‌های احتمالی بیمه کنید.

سقف تعهد پرداخت بیمه‌های مختلف

چگونه سقف تهعدات بیمه شخص ثالث را افزایش دهیم؟

بسیار ساده است. کافی است موقع خرید و یا تمدید بیمه شخص ثالث خودرو، پوشش‌های بیشتر و ا مبلغ بالاتری را انتخاب کنید. با این کار تا یک سال خیال‌تان راحت است و دیگر نگران هیچ چیز نخواهید بود. با در نظر گرفتن این موضوع حتما در زمان خرید بیمه و یا تمدید آن، تعهدات بیمه گر را به خوبی بررسی کنید و اگر نیاز به مبلغ بیشتری داشتید، آن‌را در همان موقع اضافه نمایید.

سقف تعهد پرداخت بیمه‌های مختلف

بیمه مرکزی حداکثر پوشش خسارت بیمه شخص ثالث را از بعد مالی در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲۰ میلیون تومان اعلام کرده است. برخی شرکت‌های بیمه‌گر نظیر بیمه ایران حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث را ۳۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌اند. شرکت‌های بیمه می‌توانند برحسب توانگری مالی خود، بین حداقل و حداکثر تعهدات مالی اعلامی بیمه مرکزی، سقف پوشش‌های مالی بیمه شخص ثالث خود را تعیین کنند. به همین دلیل شما مبالغ متفاوتی را از پوشش‌های بیمه‌ای در ارائه بیمه شخص ثالث خواهید دید. درواقع همان طور که برای خرید دیگر بیمه‌ها، باید توانگری و قدرت پرداخت شرکت‌های بیمه را در نظر بگیرید تا بعدها به مشکل نخورید.

خرید بیمه شخص ثالث از بیمه ماهان

بیمه ماهان به عنوان اولین استارت آپ ارائه خدمات بیمه‌ای، در پی آن است که به شما کمک کند، در کمترین زمان ممکن و با بهترین قیمت بیمه شخص ثالث خود را دریافت نمایید. علاوه بر این شما می‌توانید برای تمدید و یا تغییر شرکت بیمه خود نیز روی خدمات بیمه ماهان حساب باز کنید.

در بیمه ماهان می‌توانید مبالغ مختلف بیمه نامه را با هم مقایسه کنید و با انتخاب بهترین و موثرترین بیمه از ایجاد حوادث و مشکلات گوناگون، دور بمانید.
با خرید و تمدید به موقع بیمه شخص ثالث و همچنین انتخاب سقف تعهدات بیمه شخص ثالث، با خیالی آسوده از رانندگی خود لذت ببرید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
مدیر فنی
مدیر فنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه