بیمه در تصادف

همه چیز درباره بیمه در زمان تصادفزمان مطالعه ۴ دقیقه

در زمان تصادف با ماشین چه مقصر باشید و چه خسارت دیده، لحظات بدی را سپری می‌کنید. اما نگران نباشید. قانون، بیمه در تصادف را از جنبه‌های گوناگون بررسی کرده و با در نظر گرفتن شرایط مختلف، می‌تواند برای پرداخت خسارت‌ها کنارتان باشد. اما وقتی که تصادفی اتفاق می‌افتد، ممکن است شرایط بسیار آنقدر بهم ریخته شود که مشکلات دیگری هم به وجود بیاید. به همین دلیل در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان برایتان از نکاتی می‌گوییم که بروز مشکلات دیگر در زمان تصادف جلوگیری خواهد کرد.

بیمه در زمان تصادف

چه وسایلی بیمه شخص ثالث دارند؟

پیش از آنکه بخواهیم از شیوه استفاده از بیمه نامه در زمان تصادف بگوییم، لازم است بدانید که تمام وسایل نقلیه موتوری، چه با مالکان حقیقی و چه حقوقی، بیمه شخص ثالث دارند. آنها ممکن است مسافربری یا باربری باشند و حادثه در خارج و یا داخل شهرها اتفاق بیافتد. در هر شرایطی بیمه در تصادف به عنوان یک عامل موثر و حمایت کننده عمل کرده و می‌تواند در زمان بروز مشکلات کنارتان باشد.

حفظ خونسردی در زمان تصادف

حالا فارغ از اینکه تصادف در کجا و با چه وسیله نقلیه‌ای رخ داده است و بدون توجه به اینکه شما مقصرید و یا فردی دیگر، پس از وقوع هر حادثه، ابتدا تلاش کنید که آرامش خود را حفظ کنید. فراموش نکنید که تصادف در هر صورت یک اتفاق است و با وجود بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه نیازی نیست نگران چیزی باشید. پس دعوا نکنید، داد نزنید و یادتان باشد که بسیاری از حوادث جزیی به خاطر عصبانیت آنی و لحظه‌ای افراد تبدیل به یک جنایت شده‌اند. هم شما و هم طرف مقابل‌تان بیمه دارد و با کمک آن می‌توانید به حق و حقوق خود برسید. پس هیچ جایی برای عصبانیت وجود ندارد. بیمه در تصادف از شما حمایت خواهد کرد.

توافق دو راننده در تصادف

تصادف بدون حادثه جانی و کروکی

اگر حادثه بدون تلفات جانی است و کسی آسیبی ندیده، می‌توانید بدون حضور پلیس و کشیدن کروکی، وضعیت ماشین‌هایی که با هم تصادف کرده‌اند را بررسی کنید. البته اگر فقط دو ماشین در صحنه تصادف وجود دارد. پس از آن اگر هر دو راننده درباره اینکه راننده مقصر کیست، توافق نظر دارند، می‌توانند به یکی از دفاتر معتبر بیمه مراجعه کرده تا بیمه خسارت را بپردازد. اینجا حتما باید قبل از تکان دادن ماشین‌ها از صحنه تصادف عکس بگیرید و مطمئن شوید که هر دو طرف دارای گواهی‌نامه و بیمه شخص ثالث معتبر هستند. علاوه بر این‌ها خسارت وارد شده فقط مالی است و اتفاقی برای کسی نیوفتاده است. در این شرایط بدون حضور پلیس می‌توانید صحنه تصادف را ترک کنید. لازم به ذکر است که پرداخت این مبلغ منوط به آن است که خسارت، بیش از رقمی که در بیمه نامه ذکر شده نباشد. با وجود این قوانین بیمه در کنار راننده مقصر و آسیب دیده است تا هر چه زودتر بین آنها صلح اتفاق بیافتد.

جبران خسارت مالی با کروکی سازشی

اگر تصادفی که صرفا آسیب مالی داشته، رخ بدهد اما به دلایلی همچون شاخ به شاخ شدن وسایل نقلیه، در حالت دنده عقب بودن یکی از خودروها، تصادف دو موتور سیکلت با هم یا یک وسیله نقلیه با یک موتور، تصادف با ماشین‌های نظامی، تصادف‌های چند مرحله‌ای و یا عدم توافق راننده‌‌ها روی شناسایی مقصر، پلیس صحنه تصادف را مستند نگاری کند، در این دسته قرار می‌گیرد. پلیس با حضور در صحنه تصادف و بررسی آثار و شرایط، مقصر را معرفی می‌کند. بنابر نظر پلیس یک کروکی سازشی کشیده می‌شود و بر همان اساس در تصادف بیمه مسئولیت‌های خود را انجام خواهد داد. لازم به ذکر است که اگر مبلغ خسارت بیش از مبلغ ذکر شده در بیمه باشد، خوروهایی که بیمه بدنه دارند می‌توانند ماوتفاوت آن‌را دریافت کنند. این قانون به دلیل آن است که فاصله طبقاتی بین برخی ماشین‌ها بسیار زیاد بوده و امکان پرداخت خسارت کامل وجود ندارد. پس بیمه به ماشین‌های گرانقیمت پیشنهاد می‌کند که بخشی از مشکلات با بیمه بدنه حل شود.

بیمه و تصادف‌های بدون کروکی سازشی

اگر به واسطه تصادف برای سرنشینان حادثه‌ای رخ بدهد، شرایط بیمه فرق می‌کند. در این حالت علاوه بر غرامت بحث دیه وجود دارد و باید گزارش صحنه تصادف ثبت شود. اگر تصادف منجر به مرگ فردی شود و یا راننده با یک جسم سخت تصادف کرده باشد، باید از این طریق برای گرفتن هزینه‌های تصادف اقدام شود. علاوه بر این اگر یکی از راننده‌ها گواهینامه نداشته باشد هم در این دسته قرار می‌گیرد. به یاد داشته باشید که طبق قوانین بیمه شخص ثالث اگر تاریخ گواهینامه گذشته باشد، باز هم بیمه معتبر است. علاوه بر این از سال ۹۸ دیه زن و مرد در قانون بیمه شخص ثالث مساوی است و ماوتفاوت آن‌را بیمه پرداخت خواهد کرد. در نهایت اینکه دیه در ماه‌های حرام شامل رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم دو برابر دیگر ماه‌هاست که این مورد هم در بیمه لحاظ شده است.

مدارک لازم برای دریافت خسارت از بیمه

چگونه از بیمه خسارت بگیریم

در مواردی که تصمیم می‌گیرید خسارت توسط بیمه تقبل شود، باید در ساعات اداری با مدارک شناسایی خود و خودرو به همراه شاکی، به دفتر بیمه بروید. مدارک مورد نیاز اصل و کپی کروکی، مدارک ماشین و کارت ملی طرفین است. اگر تصادف حادثه جانی هم داشته، باید گواهی بستری در بیمارستان، رای قاضی و گواهی فوت حادثه دیده هم ارائه شود. ضمنا در مواردی که فرد فوت شده است، گواهی انحصار وراثت و گواهی وارثان هم نیاز خواهد بود. بیمه با دریافت تمام مدارک و بررسی آنها و کارشناسی صحنه تصادف، مبلغ مشخص شده را برای شاکی پرداخت خواهد کرد. نکته آخر اینکه در قوانین جدید شما اگر راننده مقصر باشید اما خسارت جانی دیده باشید، بیمه به شما هم دیه و خسارت را پرداخت خواهد کرد.

بیمه ماهان و بیمه شخص ثالث

بی‌شک با احتیاط کامل، رعایت سرعت مجاز و توجه به علائم هشدار دهنده، تا حد زیادی می‌توان از بروز حوادث جلوگیری کرد. با این حال اگر تصادفی رخ داد و شما بیمه شخص ثالث دارید، تنها تلاش کنید که به خود و شرایط مسلط باشید. بسیاری از رانندگان بدون دانستن قوانین مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کنند و یا یک تصادف را تبدیل به صحنه‌ی یک زد و خورد خواهند کرد. اما بیمه کنارتان است و کمک‌تان می‌کند که بدون مشکل از شرایط دشوار عبور کنید. در نتیجه باید به فکر یک بیمه نامه خوب و معتبر باشید. بیمه ماهان با فروشگاه آنلاین و حضور کارشناسان خبره و مسلط، کنارتان خواهد بود تا بهترین و عالی‌ترین بیمه شخص ثالث را داشته باشید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه