جرایم ستاره دار چیست

جرایم ستاره دار رانندگی را می‌شناسید؟زمان مطالعه ۳ دقیقه

جرایم ستاره دار چیست و چگونه می‌توان مرتکب آنها نشد. جرایم ستاره دار در واقع عواقب خطرناک و گاهی بدون بازگشتی را شامل می‌شوند.همه ساله توسط اداره راهنمایی و رانندگی جدولی موسوم به جدول تخلفات رانندگی ستاره دار ارائه می‌شود، در این جدول تخلفات بر اساس خطرناک بودن آن طبقه بندی می‌شود.

جرایم ستاره‌ دار چیست؟

همانطور که در ابتدا گفتیم جرایم ستاره دار جرایمی هستند که برای شخص عواقب و پیامد‌های خطرناکی داشته باشد این جرایم خود با یک تا چهار ستاره مشخص می‌شوند یا با موازی شدن چند تخلف با یکدیگر به جرایم ستاره دار تبدیل می‌شوند. شناختن جرایم ستاره دار برای تمام رانندگان لازم است زیرا باعث اصلاح رانندگی، شناسایی خطرات و کاهش صدمات کمک کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بکددیگر به بررسی انواع و توضیحات جرایم ستاره دار رانندگی بپردازیم.

انواع قبض جریمه

انواع قبض جریمه بر اساس نوع ابلاغ آن به فرد خاطی مشخص می‌شود انواع قبض جریمه عبارتند از:

  • تسلیمی: ابلاغ این قبض جریمه عموما زمانی می‌باشد که راننده و صاحب ماشین حضور ندارند و برگه جریمه بر روی وسیله نقلیه قرار می‌گیرد.
  • دوربینی: فرایند صدور قبض جریمه و ابلاغ آن به صورت هوشمند و بدون نیرو انسانی صورت می‌گیرد. استفاده از دوربین هنگامی که راننده به دستور ایست بی‌تفاوتی می‌کند و یا موفق به دریافت دستور ایست نمی‌شود کاربرد دارد.
  • دو برگی.
  • الصاقی.

جرایم یک ستاره کدامند؟

اگر بخواهیم بدانیم که جرایم ستاره دار چیست باید از جرایک یک ستاره شروع کنیم. جرایم یک ستاره جرایمی هستند که یکی از این جرایم یا دو تا از آن‌ها به طور همزمان اجرا شوند. جرایم یک‌ ستاره منجر به صدور قبض و توقیف وسیله نقلیه برای مدت ۷۲ ساعت می‌باشد.

این جرایم عبارتند از:

  • هرگونه حرکت نمایشی با موتور یا ماشین مانند دور زدن درجا یا رانندگی با یک چرخ موتور
  • تجاوز از سرعت مجاز (بیش از سی کیلومتر بیشتر از سرعت مجاز)
  • سبقت غیرمجاز در محورهای دو طرفه
  • عبور از چراغ راهنمایی و رانندگی
  • حرکات مارپیچ
  • تجاوز به راه محور چپ

جرایم دو ستاره چیست؟

بر اساس دو ستاره بودن، رسیدگی به تخلفات این جرایم شامل صدور قبض جریمه، توقیف وسیله نقلیه برای شش ماه و فرستادن راننده خاطی نزد مراجع قضایی است. از جرایم نامبرده برای جرایم دو ستاره‌ای می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رانندگی در حالت مستی.
  • رانندگی و استفاده از داروهای روانگردان و مواد افیونی.

جرایم سه ستاره کدامند؟

بنابر بندهای صریح قانون برای تردد در سطح شهر و تمام جاده‌ها باید دارای بیمه شخص ثالث باشند و بر اساس بند «ب» ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که راننده تخلفات ردیف ۲۸ جدول تخلفات را اجرا کند که به معنای عدم داشتن بیمه نامه شخص ثالث است، وسیله نقلیه توقیف خواهد شد. لازم به ذکر است که قبض جریمه نیز برای این فرد صادر می‌شود. راننده موظف است، خودرو را بیمه نماید و سپس برای ترخیص خودرو اقدام نماید. حالا برای ترخیص خودرو باید تمامی خلافی خودرو و عوارض شهرداری را هم پرداخت کنید. عدم داشتن بیمه شخص ثالث بدین معناست که در صورت بروز حواث تمامی خسارات ناشی از تصادف بر عهده خود فرد می باشد و شرکت بیمه هیچ گونه مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه ها متقبل نمی شود. بنابراین بهترین زمان برای تمدید بیمه شخص ثالث یک هفته قبل از اتمام بیمه است. شما می‌توانید هم اکنون وارد صفحه خرید بیمه شخص ثالث بیمه ماهان شوید و بیمه خود را بخرید و یا آن‌را تمدید کنید.

نکات مهم درباره بیمه شخص ثالث

خرید بیمه شخص ثالث بیمه اجباری است که تمام وسایل نقلیه از جمله سواری، باری و موتوری باید آن‌را داشته باشند. این بیمه به صورت یکساله است و بندهای گوناگونی دارد. مثلا اینکه دیه زن و مرد در این بیمه برابر است. از سوی دیگر اگر راننده متخلف هم در تصادف آسیب ببیند، بیمه هزینه‌های درمان او را نیز پرداخت خواهد کرد. بیمه شخص ثالث در سال‌های اخیر تغییرات مهمی هم داشته. مثلا ایتکه برای پرداخت خسارت یک قیمت عرف در نظر گرفته شده و اگر ماشینی که صدمه دیده، هزینه‌هایش بیش از ماشین‌های عرف باشد، باید هزینه‌های خود را از محل خرید بیمه بدنه تامین کند. بیمه شخص ثالث می‌تواند در زمان لزوم به عنوان یک مدرک معتبر برای فیصله دادن مشکلات نیز باشد. به همین دلیل در تصادف‌هایی که پلیس حضور پیدا می‌کند، رد و بدل شدن بیمه‌های شخص ثالث صورت می‌گیرد.

قیمت گذاری بیمه شخص ثالث

در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث نیز موضوعات گوناگونی اثر دارند. مثلا مدل خودرو، نوع خودرو و قیمت آن در بازار روز، می‌تواند در تعیین هزینه بیمه شخص ثالث اثرگذار باشد. همچنین سقف تعهداتی که به عنوان مالک راننده در نظر می‌گیرید هم در تعیین قیمت بیمه اثر دارد. فراموش نکنید که مبلغی که برای بیمه می‌پردازید در برابر هزینه‌هایی که یک تصادف ممکن است داشته باشد، بسیار ناچیز است. با توجه به این نکات می‌توانید برای خرید بیمه شخص ثالث به صورت آنلاین، از هر جای ایران و فقط در ۵ دقیقه اقدام کنید. بیمه ماهان با ارائه انواع بیمه نامه شرکت‌ها، کنار شماست تا بدون دغدغه، بتوانید همه بیمه‌ها را با هم مقایسه کنید و بهترین آنها را انتخاب نمایید. با خرید بیمه شخص ثالث از بیمه ماهان، بدون آنکه از پای کامپیوتر بلند شوید یا بواهید گوشی را زمین بگذارید، بهترین بیمه را خواهید داشت.

جریمه‌های چهار ستاره

جریمه‌های ۴ ستاره برای حرکات دیگری در نظر گرفته شده است. مثلا دنده عقب گرفتن در مسیرهایی مثل آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها جرم به شمار می‌آید و بر اساس بند «ب» ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ردیف ۶، در صورتی که راننده‌ای در آزاد راه‌ها یا بزرگراه‌ها حرکت دنده عقب داشته باشد، پلیس می‌تواند این فرد را جریمه کرده و تخلفش بین جریمه‌های ۴ ستاره قرار می‌گیرد.

در این مطلب به بررسی این سوال پرداختیم که جرایم ستاره دار چیست چیست و چه عواقبی دارد. در این بین یکی از مهم‌ترین جرایم ستارخ دار، نداشتن بیمه شخص ثالث است. در نتیجه اگر می‌خواهیم شامل این جرایم نشوید، حتما خرید بیه شخص ثالث را جدی بگیرید و آن‌را در زمان مقرر تهیه فرمایید. بیمه ماهان در لین مسیر کنار شماست و با بهترین قیمت‌خت و کامل‌ترین خدمات، حمایت‌تان خواهد کرد.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه