بیمه استارت آپ

استارت آپ خود را بیمه کنیدزمان مطالعه ۴ دقیقه

شاید این روزها کلمه استارت آپ را در حوزه‌های گوناگونی شنیده باشید. کسب و کارهایی که معمولا حول یک ایده نو شکل گرفته‌‌اند. اما تا به حال به بیمه استارت آپ فکر کرده‌اید؟ بیمه‌ای که ایده‌های جدید، استخدام پرسنل، درآمد و حتی محیط کار شما را بیمه کند. این بیمه می‌تواند بسیاری از نگرانی‌هایی که برای صاحبان کسب و کار وجود دارد را از بین ببرد و یا آن‌را به حداقل برساند. بیمه استارت آپ هنوز در ایران تحت این عنوان وجود ندارد. اما از آنجا که عرضه، بر مبنای تقاضای بازار شکل می‌گیرد، در این مطلب از بیمه ماهان، درباره بیمه استارت آپ که یک بیمه نوآورانه، خاص و بسیار کاربردی در کشورهای مختلف است، خواهیم گفت.

خرید بیمه استارت آپ

تاریخچه استارت آپ

پیش از آنکه بخواهیم از بیمه استارت آپ بگوییم، نخست باید بدانیم این نوع از کسب و کارها از کجا آمده‌اند. بسیاری از کمپانی‌های بزرگ مثل نوکیا، سامسونگ، اپل و… روزگاری یک استارت آپ بودند. آنها با خلاقیت، ایده‌هایی جدید و فکرهایی بزرگ در محیط‌هایی کوچک، گاراژها، زیر پله‌ها یا بازارهای ارزان، کارشان را شروع کردند. علاوه بر این‌ها بسیاری از فعالیت‌هایی که دانشمندانی بزرگ مثل ادیسون یا تسلا انجام دادند را نیز می‌توان نوعی استارت آپ دانست.

تاریخچه استارت آپ در جهان

با تمام این‌ها تاریخچه رسمی این نوع کسب و کار را می‌توان مربوط به سال ۱۹۷۰ میلادی و زمانی دانست که شرکت‌های کوچکی در اطراف دانشگاه استنفورد، سیلیکون ولی را راه انداختند. آنها در آنجا تجهیزاتی را تولید می‌کردند که بخش عمده آن وابسته به سیلیکون بود و به همین دلیل نام‌شان سیلیکون ولی شد. کم کم این نام، به دیگر نقاط جهان هم رفت و دیگر فقط به تراشه‌های سیلیکونی اشاره نداشت. هر جایی که دانش، خلاقیت و شجاعت برای آزمون و خطا وجود داشت، می‌توانست یک سیلیکون ولی باشد. رشد این فضاهای کار تا سال ۱۹۸۰ ادامه پیدا کرد.

اینترنت و رشد استارت آپ

با آمدن اینترنت و گسترش آن، دیگر مهم نبود کجای این دنیا زندگی کنید. می‌توانستید ایده‌ها، محصولات و یا حتی همکارانی را از سرتاسر جهان داشته باشید. رویای دهکده جهانی به حقیقت نزدیک شد و خیلی از استارت آپ‌ها توانستند بیشتر و بهتر رشد کنند. تا حدود ۱۰ سال یعنی اوایل سال ۱۹۹۰ میلادی همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت که ناگهان یک هوشیاری عمومی شکل گرفت. اینترنت، در کنار تمام مزایایش خطرات زیادی برای کسب و کارها داشت. دزدی اطلاعات، حملات سایبری، دزدیده شدن ایده‌ها به شکل گسترده و عدم امکان پیگیری قضایی در بیشتر کشورهای دنیا، باعث شد تا قدرت اینترنت، گاهی هم به ضرر کسب و کارها عمل کند. این مشکلات همان نقطه‌ای بود که لزوم وجود یک بیمه استارت آپ را توجیه می‌کرد.

استارت آپ در ایران

همان‌طور که برای تاریخچه استارت آپ در دنیا، به بسترهای تاریخی آن اشاره داریم، بی‌شک برای ایران هم میتوان کارگاه‌های کوچکی که حالا کارخانه‌های بزرگی شده‌اند را نوعی کسب و کار خللاقانه و مفید در نظر گرفت. با این حال شروع استفاده از کلمه استارت آپ در ایران؛ به اوایل دهه هفتاد خورشیدی می‌رسد. زمانی که کم کم تکنولوژی، استفاده از اینترنت، خریدن کامپیوتر، موبایل و… بین جامعه ایرانی شکل گرفت. اولین استارت آپ‌های ایران نیز در حوزه فناوری الکترونیک بودند و در کنار آنها کسب و کارهای دیگری در گردشگری، صنایع غذایی، حمل و نقل و… نیز شکل گرفت که حالا دیگر از غول‌های بزرگ درآمدزایی ایران هستند.

رشد استارت آپ‌ها

این روند ادامه داشت تا اوایل دهه ۹۰ خورشیدی ناگهان استارت آپ‌ها به شکل فزاینده‌ای رشد کردند. برخی از آنها جوانانی بودند که تنها یک ایده داشتند، برخی کارمندان باتجربه‌ای بودند که می‌خواستند دنبال آرزوهایشان بروند و برخی دیگر هم با پشتوانه شرکت‌های بزرگ‌تری جان گرفتند. این روزها دیگر به شنیدن کلمه استارت آپ عادت کرده‌ایم و شاید خودمان هم در ذهن‌مان چندین ایده داشته باشیم.

تاریخچه استارت آپ در ایران

نگرانی استارت آپ‌ها و بیمه

هر بار که فردی می‌خواهد برای گرفتن بودجه؛ امکانات و یا حتی معرفی استارت آپ خود در فضاهای کاری اقدام کند، یک نگرانی اصلی دارد که آن دزدیده شدن ایده است. اگر یک شرکت بزرگتر از شما که تجربه، پرسنل و منابع مادی و معنوی مختلفی دارد، با یک ایده نو دست به کار شود، بسیار سریع‌تر رشد خواهد کرد. از سوی دیگر اگر همان ایده شما را یک شرکت بزرگتر، ارزان‌تر ارائه کند، باز هم احتمال شکست شما افزایش پیدا خواهد کرد. چرا که آن شرکت بهتر در ذهن مخاطب جای گرفته و می‌تواند برای پرداخت برخی هزینه‌ها ریسک کند. علاوه بر این‌ها ممکن است خودتان تصمیم به فروپاشی شرکت بگیرید و یا حملات سایبری برایتان مشکل ساز شود. در تمام این شرایط، بیمه استارت آپ می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. این بیمه حفاظت کننده و کاراست تا بتوانید با خیالی آسوده دنبال خلق و پرورش ایده‌های جدید باشید.

شرکت‌های ارائه کننده بیمه استارت آپ

همان‌طور که در ابتدا گفتیم هنوز این بیمه به بیمه شرکت‌های ایرانی اضافه نشده است. اما در کشورهای دیگر، بیمه‌های گوناگون از جمله موارد زیر، این بیمه را دارند.

بیمه Hiscox

این بیمه که مقر اصلی آن در لندن است و از سال ۱۹۰۱ به شیوه‌های گوناگون کار می‌کند، علاوه بر بیمه استارت اپ بیمه‌های تخصصی دیگر مانند بیمه آدم ربایی، بیمه خطرات دریایی، خسارات به ماهواره‌ها و بیمه‌های ریسک سیاسی را نیز ارائه می‌دهد. علاوه بر این‌ها این بیمه یک حامی بزرگ برای خورده فروش‌ها در منطقه خود است و کسب و کارهای نوپا را تشویق می‌کند.

بیمه Cover wallet

یکی از بهترین ارائه کننده‌های بیمه استارت آپ این بیمه است. بیمه‌ای که به خاص بودن و ارائه محصولات جدید شهرت دارد. یکی از جذاب‌ترین بیمه‌های این شرکت حفاظت از خانه‌ها در زمانی که به سفر می‌روید و یا حادثه‌ای در محدوده شماست و باید به شرعت محیط را ترک کنید.

بیمه Embroker

این بیمه که به ارائه بیمه مسئولیت حرفه‌ای شهرت دارد، از ارائه کننده‌های اصلی بیمه استارت آپ محسوب می‌شود. با کمک این بیمه بسیاری از کسب و کارهای نو و موفق شکل گرفته‌ و توانسته‌اند تغییرات بزرگی را ایجاد کنند.

چرا استارت آپ‌ها به بیمه نیاز دارند؟

هر کسب و کار نوپا ، بدون توجه به اندازه، ممکن است در بعضی مواقع با خطر روبرو شود. اما وقتی تازه شروع به کار می‌کنید، یک منحنی یادگیری
شیب دار است و می‌توانید با ضررهای غیرمنتظره روبرو شوید. شرکت‌های بیمه در دنیا بیمه نامه‌های زیادی مانند بیمه سایبری و بیمه اداری برای شرکت‌های نوپا ارائه می‌دهند. خواه تخصص کسب و کار شما در زمینه فناوری یا مشاوره مدیریت باشد و یا هر چیز دیگر. ایجاد پوشش مناسب برای شروع فعالیت می‌تواند از کسب و کارتان در برابر شرایط پیش بینی نشده‌ای که
هیچ کس نمی‌تواند برای آن برنامه‌ریزی کند، محافظت کند. آیا شما هم فکر می‌کنید وجود بیمه استارت آپ در ایران ضروری است؟ اگر این بیمه ایجاد شود، آن‌را برای کسب و کار خود تهیه خواهید کرد؟ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات برای ما در این باره بنویسید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه