بیمه حمله حیوانات

بیمه و حمله حیواناتزمان مطالعه ۳ دقیقه

با گسترش زندگی یکجا نشینی، انسان‌های بیشتری به مناطقی که قرن‌ها تحت سلطه حیوانات بود، راه پیدا کردند. این اتفاق باعث رویدادهای گوناگون و ایجاد بیمه حمله حیوانات شد. چرا که بسیاری از حیوانات وحشی، زیستگاه‌ها و قلمروهای طبیعی خود را از دست داده‌اند. به همین دلیل آنها برای یافتن غذا به گله‌ها، حریم روستاها و گاهی حتی شهرهای کوچک وارد می‌شوند. از آنجا که معمولا این گونه کمیاب یا در حال انقراض هستند، کشتن آنها جرم است و جریمه‌های سنگین دارد. به همین دلیل بیمه به کمک آمده است. در این مطلب از بیمه ماهان، بیشتر درباره بیمه حمله حیوانات وحشی و شیوه صحیح برخورد با این اتفاق بخوانید.

بیمه حیوانات وحشی

شرایط دشوار حیات وحش ایران

حیات وحش ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. ساخته شدن اتوبان‌ها در میانه زیستگاه‌ها، گسترش شکار غیر مجاز، خشکسالی و کمبود غذا، باعث شده تا بخش زیادی از گونه‌های مهم ایرانی را برای همیشه از دست بدهیم. برای مثال ژن شیر ایرانی به طور کامل منقرض شده. یوزپلنگ‌ها تعداد بسیار کمی دارند و ببرهای بسیار اندکی باقی مانده‌اند. از سوی دیگر گورخرها، گرگ‌ها و کفتارها هم اوضاع خوبی ندارد و گرازها هم در جستجوی غذا تا پشت در خانه‌ها می‌آیند! در این شرایط تقابل ناامنی مابین انسان و حیوان رخ می‌دهد. انسانی که عمدتا کشاورز و دامدار است و روزی‌اش با زمینی که روزی حیوان در آن قرار گرفته، تقسیم شده است. حیوانات در جستجوی غذا به گله‌ها، دام‌ها، مزرعه‌ها و حتی در موارد نادر، به انسان‌ها حمله می‌کنند. حمله‌ای که می‌تواند باعث خسارت‌های مالی و جانی شود. در این شرایط گرسنگی حیوان از یک سو و از بین رفتن سرمایه انسان‌ها از سوی دیگر، دو موضوع مهم است که حل و فصل آن تنها از عهده بیمه برمی‌آید.

بیمه و حمله حیوانات

اولین نکته در هنگام حمله حیوانات وحشی به دام و مزارع، عدم تقابل و دوری از مخاصمت است. چرا که کشتن یک پلنگ نزدیک به ۱۰۰ میلیون جریمه نقدی دارد! کشتن گرگ، خرس و کفتار هم با جریمه‌های سنگین همراه است. حال اگر فردی دارایی‌اش را از دست بدهد و در اثر دفاع از اموالش باعث مرگ حیوان شود، شرایط پیچیده‌تری رخ می‌دهد. از سوی دیگر، مرگ هر حیوانی که در چرخه حیات وحش ایران است، یک خسارت جبران نشدنی است. حیوانی که گرسنه و تشنه است، ممکن است فرزندانی داشته باشد و برای رسیدن به غذا از منطقه امن خود خارج شده.

در این شرایط بیمه، یک امدادگر واقعی است. ساز و کاری که به فرد آسیب دیده کمک می‌‌کند بابت از دست رفتن اموالش نگرانی کمتری داشته باشد. وقتی این نگرانی کم می‌شود، چوپان‌ها و کشاورزها، کمتر با حیوانات درگیر می‌شوند. در نتیجه احتمال آسیب و نقص عضو جانی، کاهش چشم گیر خواهد داشت. چرا که دیگر نگرانی بابت دام‌های از دست رفته وجود ندارد و انسان‌ها می‌توانند برای نجات دیگر حیوانات باقی مانده تلاش کنند.

بیمه حمله حیوانات وحشی

پوشش بیمه حمله حیوانات

این بیمه فعلا توسط بیمه‌های محدودی ارائه می‌شود و تمام شرکت‌ها نمی‌توانند آن‌را ارائه کنند. سقف پرداخت آن با ارائه مستندات به سازمان محیط زیست تا ۶۵ میلیون تومان است. علاوه بر این، در صورت بروز مشکل معمولا خیرین فعال در محیط زیست نیز به رفع مشکلات و پرداخت هزینه‌ها کمک خواهند کرد.

بیمه تصادف با حیوانات

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، در بسیاری از کشورهای دنیا بیمه‌ای برای جبران خسارت در هنگام تصادف با حیوانات نیز وجود دارد. با اینکه حیوانات به صورت طبیعی از قلمرو انسان‌ها فاصله می‌گیرند، اما ممکن است به هر دلیلی ناگهان وارد جاده شوند و یا از طریق پنجره و سان روف، خودشان را به داخل ماشین‌تان برسانند. برخی از آنها هم جوندگانی هستند که ممکن است سیم‌ها و کابل‌های ماشین را بجوند و یا باعث ایجاد صدمات بزرگ و کوچک به ماشین‌ها شوند.

به همین دلیل در بسیاری از کشورها، در کنار بیمه شخص ثالث بیمه‌ای برای محافت از ماشین‌ها، در این شرایط نیز تعبیه شده است. به سبب این بیمه افراد می‌توانند با ارائه مستندات کافی خسارات وارد شده تویز حیوانات را با کمک بیمه جبران کنند.

چگونه از خود مراقبت کنید؟

با اینکه این مطلب درباره بیمه حمله حیوانات است، اما خوب است چند نکته مهم را در مقابله با حیوانات بدانیم. نکاتی که شاید جان‌تان را نجات دهد.

۱- از غذا دادن به حیوانات وحشی بپرهیزید

این نکته بسیار مهم را فراموش نکنید! حیوانات برای گرفت غذای بیشتر ممکن است شما را دنبال کنند و بررایتان مشکلاتی را رقم بزنند. در نتیجه بدون حضور محیط بانان و یا بدون هماهنگی با آنها، هرگز به حیوانات غذا ندهید.

۲- باقی مانده غذاها را از خود دور کنید

اگر جایی کمپ کرده‌اید و یا در ماشین‌تان مواد غذایی دارید، زباله‌ها و باقی مانده غذاها را یا به شکل درستی امحا کنید و یا آنها را به شکلی بسته بندی کنید که بویش حیوانات را به خود جذب نکند. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که تقابل با یک حیوان وحشی آن هم در تاریکی شب، می‌تواند بسیار دشوار و خطرناک باشد.

بیمه حمله خرس و شیر

۳- حریم قلمروها را رعایت کنید

خرس‌ها و گرگ‌ها با نشانه‌های قلمرو خود را مشخص می‌کنند. اگر در محیط زندگی آنها هستید، این نشانه‌ها را بشناسید و آگاهانه گام بردارید.

۴- هرگز به بچه حیوانات نزدیک نشوید

حیوانات و به خصوص نوع ماده، به بچه‌های خود بسیار حساس است. اگر به بچه حیوانی دست بزنید، مادر حیوان قطعا پیدایتان خواهد کرد. پس هرگز بدون اطلاع محیط بانان، به توله‌ها و به خصوص توله خرس نزدیک نشوید.

۵- راه‌های دور کردن حیوانات را بیاموزید

گاهی می‌توان با روش‌هایی از نزدیک شدن حیوانات جلوگیری کرد. روش‌هایی که نه برای انسان و نه حیوان، مشکلی را ایجاد نکند. مثلا با سر و صدا کردن، روشن نگه داشتن آتش در طول شب و عدم نگهداری بقایای غذاهای گوشتی و بودار در نزدیکی خود، می‌توانید حیوانات را از کمپ‌ها و محل استقرارتان دور نگه دارید.

در این مطلب بیمه حمله حیوانات را بررسی کردیم. آیا شما تا به حال تجربه حمله حیوانات وحشی را داشته‌ای؟ فکر می‌کنید وجود بیمه تا چه حد می‌تواند مفید باشد؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را برای ما بنویسید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه