بیمه هنرمندان

بیمه هنرمندان در ایرانزمان مطالعه ۳ دقیقه

هنرمندان از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین افراد جامعه هستند. از آنجا که معمولا این قشر به صورت خویش فرما فعالیت می‌کنند مسئله بیمه هنرمندان برای آنها بسیار مهم است. اما چه هنرمندانی در ایران بیمه می‌شوند و چگونه می‌توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند؟ در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، بیشتر درباره بیمه هنرمندان و نکات مهم آن برایتان گفته‌ایم.

چرا بیمه هنرمندان متفاوت است؟

اکثر هنرمندان، برای کارفرما کار نمی‌کنند و در نتیجه حقوق ثابتی ندارند. به همین دلیل منبع مشخصی برای کسر حق بیمه آنها وجود ندارد. آنها نمی‌توانند از مزایای افزایش سالیانه حقوق استفاده کنند. ضمنا امکان داشتن سنوات و عیدی را هم عمدتا ندارند. به همین دلیل لازم است که بتوانند برای بیمه پایه، بیمه درمان و دیگر بیمه‌ها از شرایطی استفاده کنند. با توجه به این نیاز، وزارت ارشاد، هنرمندانی که می‌توانند بیمه شوند را معرفی و شرایط داشتن بیمه را برای آنها ذکر کرده است.

چه هنرمندانی بیمه می‌شوند؟

بسیاری از هنرمندان در رشته‌های گوناگون، می‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند. در ادامه به تفکیک از هر کدام از رشته‌های هنری و شرایط داشتن بیمه خواهیم گفت.

هنرهای تجسمی

بیمه هنرمندان برای کسانی که در رشته‌های نگارگری، نقاشی، کاریکاتور، خوشنویسی و عکاسی، مشغول به فعالیت هستند، در این قسمت قرار می‌گیرد. برای گرفتن بیمه در این رشته‌ها، حداقل داشتن یکی از موارد زیر الزامی است.

  • برگزاری ۳ نمایشگاه انفرادی در نگارخانه‌ها یا فرهنگسراهایی که زیر نظر وزارت ارشاد هستند. ضمنا ارائه کارت دعوت یا پوستر نمایشگاه با تائیدیه نگارخانه‌ها الزامی است.
  • داشتن مدرک لیسانس هنر و گذشت ۵ سال از آن. ضمنا در رشته خوشنویسی داشتن مدرک ممتاز و یا داشتن ۱ نمایشگاه انفرادی لازم است.

اگر شما در رشته‌های مجسمه سازی، سفالگری و یا گرافیک مشغول به فعالیت هستید، به این موارد برای گرفتن بیمه، نیاز دارید

  • برگزاری ۲ نمایشگاه انفرادی در نگارخانه یا فرهنگ‌سرایی که زیر نظر وزارت ارشاد باشد.
  • داشتن مدرک کارشناسی هنر که ۵ سال از آن گذشته باشد و یا برگزاری ۱ نمایشگاه انفرادی

علاوه بر این، حداکثر سن برای آقایان ۵۰ سال و برای خانم‌ها ۴۵ سال تمام است.

مدارک برای بیمه نویسندگان

اگر شما نویسنده هستید و می‌خواهید از مزایای بیمه هنرمندان استفاده کنید، باید یک کتاب برای گروه سنی بزرگسال و یا دو کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان چاپ کرده باشید. در این صورت می‌توانید از این بیمه استفاده کنید.

بیمه رشته سینما

برای داشتن این بیمه تأییدیه از یکی از مراکز آموزشی- هنری که می‌تواند شامل انجمن سینمای جوان، آموزشگاه آزاد سینمایی، شرکت‌های تولید فیلم کوتاه غیرسینمایی و یا صدا و سیمای جمهوری اسلامی باشد، لازم است. علاوه بر این، لازم است که فرد بیمه شده، گزارش فعالیت‌های خود را در پایان یک سال ارائه کند. چرا که در صورت نداشتن فعالیت، وضعیت بیمه او به حالت تعلیق درخواهد آمد.

بیمه رشته نمایش

هنرمندان این رشته نیز می‌توانند از بیمه هنرمندان استفاده کنند. کافی است در کنار مدارک دیگر، بروشور یا پوستر حداقل ۷ اجرایی که داشته‌اند را ارائه کنند. علاوه بر این نامه از انجمن نمایش شهرستان مربوطه و معرفی نامه از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌تواند جایگزین مدارک شود.

بیمه رشته موسیقی

کسانی که در رشته موسیقی مشغول به فعالیت هستند نیز می‌توانند از بیمه هنرمندان استفاده کنند. از مهم‌ترین مدارکی که این افراد نیاز دارند می‌توان به ده سال فعالیت مستمر در اجرا و آموزش اشاره کرد. علاوه بر این معرفی نامه از اداره فرهنگ و ارشاد و همچنین کپی کارت عضویت در صندوق هنرمندان، می‌تواند کافی باشد.

شرایط عمومی بیمه هنرمندان

در کنار داشتن شرایط اختصاصی و شرایط سنی که پیش از این ذکر شد، برای گرفتن این بیمه باید چند مدرک دیگر شامل اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی را به همراه کارت پایان خدمت یا معافیت (برای آقایان) ارائه کنید. علاوه بر این، لوح‌های یادبود، کپی گواهی‌نامه ممتاز (برای خوش‌نویسان)، کارت عضویت در انجمن‌ها، لوح‌های تقدیر و… را نیز در مدارک دریافت این بیمه قرار دهید.

با کمک بیمه هنرمندان، بسیاری از اقشار جامعه می‌توانند از مزایای بیمه برخوردار شوند. با این حال این بیمه، بیمه پایه است. اگر شما هنرمند هستید و می‌خواهید از بیمه عمر با تعرفه بالا، بیمه درمان و دیگر بیمه‌ها بهره‌مند شوید، بیمه ماهان با بهترین بیمه‌ها کنارتان خواهد بود. این بیمه‌ها می‌توانند مرز بین نگرانی و آرامش شما در حال و آینده باشند و شرایط بهتری را در موقعیت‌های گوناگون، برایتان رقم بزنند. با کمک بیمه، پشتوانه‌ای محکم و مناسب خواهید داشت.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

یک دیدگاه

  • مرسی از مطلب مفیدتون
    رشته ی مجسمه سازی بیمه نداره؟ یا زیرمجموعه ی هنرهای تجسمی هستش؟

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه