شرایط بیمه تامین اجتماعی

شرایط بیمه تامین اجتماعیزمان مطالعه ۳ دقیقه

شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی و چگونگی انجام آن، از نکات مهمی است که بسیاری از کارمندان و کارگران باید درباره آن بدانند. از سوی دیگر داشتن بیمه تامین اجتماعی از حقوق اولیه افرادی است که کار می‌کنند. در نتیجه دانستن نکات مهم درباره بیمه تامین اجتماعی، می‌تواند در تمام مراحل کار و فعالیت به کارتان بیاید. با این حال اگر تازه شروع به کار کرده‌اید و یا می‌خواهید درباره بیمه تامین اجتماعی بیشتر بدانید، این مطلب مخصوص شماست. در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان تلاش کرده‌ایم کاری کنیم که بتوانید پاسخ سوالات‌تان را از این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان پیدا کنید. بیمه ماهان یک سایت جامع برای خرید انواع بیمه نامه است. شما می‌توانید انواع بیمه‌ها را از نظر قیمت و شرایط با هم مقایسه کرده و بهترین آنها را بخرید.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

در سال ۱۳۰۱ اولین تشکیلات مرتبط با بیمه تامین اجتماعی در ایران شکل گرفت. در آن زمان موضوع بازنشستگی و حمایت از افراد شاغل که دچار حادثه و معلولیت می‌شوند، مطرح بود. درواقع بیمه می‌خواست کاری کند که از اقشار جامعه به شکل شایسته‌ای حمایت شود. این قانون بعدها در سال ۱۳۰۹ برای کارگران راه آهن اجرا شد و کم کم به دیگر سازمان‌ها، افراد و نهادها فزونی یافت.

در سال ۱۳۲۵، قانون کار به تصویب دولت رسید. طبق این قانون، کارفرمایان، علاوه بر اینکه مکلف به رعایت قانون بیمه کارگران بودند، باید دو صندوق شامل صندوق بهداشت (برای کمک به کارگر در مورد بیماری‌هایی که ناشی از کار نباشد) و صندوق تعاون (برای کمک در امور ازدواج، عائله‌مندی، بیکاری، از کار افتادگی، بازنشستگی، حاملگی و غیره) را در هر کارگاه تشکیل می‌دادند. سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۲۸، وزارت کار رسماً تأسیس گردید و طبق ماده ۱۶ قانون کار مصوب ۱۷ خرداد مصوب شد. بعدها صندوقی به نام «صندوق تعاون و بیمه کارگران» برای معالجه و پرداخت غرامت کارگران تشکیل شد. در ادامه در اواخر سال ۱۳۳۱ و در دوره نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق، «لایحه قانونی بیمه‌های اجتماعی کارگران» برای اولین بار به تصویب رسید. طبق این قوانین سازمان مستقلی به نام «سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران» تأسیس شد.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

تعهدات بیمه تامین اجتماعی

اگر شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی را می‌خواهید بدانید و از سوی دیگر دوست دارید درباره پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی اطلاعاتی کسب کنید، در اینجا برایتان از تعهدات بیمه تامین اجتماعی گفته‌ایم.

  • مستمری بازنشستگی
  • مستمری از کار افتادگی
  • مستمری بازماندگان
  • مقرری بیمه بیکاری
  • غرامت دستمزد ایام بیماری
  • غرامت دستمزد ایام بارداری
  • پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی
  • کمک هزینه ازدواج
  • کمک هزینه کفن و دفن
همچنین بخوانید: شرایط بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی و بیمه درمان

یکی از نکات مهم درباره بیمه تامین اجتماعی آن است که این بیمه بیشتر به عنوان ذخیره‌ای برای روزهای بازنشستگی تلقی می‌شود. اما این بیمه برای هزینه‌های درمان و پزشکی کارایی مناسبی ندارد و پوشش‌های آن تنها در چند بیمارستان و مرکز درمانی معدود کاراست. مراکزی که عمدتا شلوغ هستند و اگر بخواهید از آنها استفاده کنید باید مدت‌ها در نوبت باشید. حال آنکه می‌توانید با خرید بیمه تکمیلی درمان بر این مشکل فائق شوید و دیگر نگران هزینه‌های خود نباشید. اگر قصد خرید بیمه تکمیلی درمان و یا بیمه تکمیلی را داشتید می‌توانید روی خدمات و کمک‌های بیمه ماهان حساب باز کنید. بیمه ماهان با ارائه بهترین و به روزترین نرخ‌های بیمه همیشه و همه جا کنارتان خواهد بود.

شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

پس از آنکه مراحل استخدام‌تان در شرکت و یا سازمانی گذشت، باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دربیایید. این بیمه ثابت می‌کند که شما در یک محل مشغول به کار شده‌اید و باید حقوق‌تان از آنجا پرداخت شود.
کارفرما فرمی را در اختیارتان می‌گذارد. این فرم باید با دقت توسط شما پر شود. سپس همراه با این فرم و یک قطعه عکس به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی بروید تا کارهای شما انجام شود.
پس از تکمیل ثبت‌نام، تامین اجتماعی شماره‌ای را به شما اختصاص می‌دهد که درواقع کد بیمه‌تان است. کد بیمه شما برای کارفرما مهم است و می‌تواند با داشتن کد کارگاهیی خود، کد بیمه شما را تعریف کرده و شما را به لیست بیمه خود اضافه کند.

سازمان تامین اجتماعی

رد کردن بیمه را بررسی کنید

کارفرما موظف است که نهایتا تا پایان هر ماه لیست بیمه ماه قبل را به سازمان تامین اجتماعی گزارش دهد. مثلا اگر الان در ماه آبان باشیم. تا ۳۰ آبان فرصت است که بیمه مهر ماه رد شود.
کارفرما لیستی دارد که در آن اسم تمام پرسنلش با مشخصات‌شان آمده است. این لیست به بیمه می‌گوید که چه افرادی در کارگاه کارفرمای شما مشغول به کار هستند.
شما می‌توانید با مراجعه به سایت تامین اجتماعی به آدرس tamin.ir سوابق بیمه‌ای خود را مشاهده کنید. سوابقی که در آن می‌توانید متوجه شوید کارفرما طبق تعهداتش بیمه‌تان را رد کرده یا نه.

مبلغ بیمه تامین اجتماعی

در شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی ذکر این نکته ضروری است که پرداخت حق بیمه کارگر یا کارمند هم قوانین خاص خودش را دارد. طبق قانون ۳۰ درصد از حقوق کارمند به عنوان حق بیمه او در نظر گرفته می‌شود. از این مبلغ ۲۳ درصد توسط کارفرما و ۷ درصد توسط کارگر باید پرداخت شود. مبلغی که عموما از حقوق پرسنل کسر خواهد شد.

پس در زمانی که دارید برای دریافت حقوق خود با کارفرما گفتگو می‌کنید، حتما از آنها بپرسید که حقوق شما را با توجه به کسر بیمه و مالیات ارائه کرده‌اند و یا قرار است مبلغی از آن کم شود.
بعدها وقتی که سال‌ها کار کردید، حقوقی که در سه سال آخر دریافت می‌کنید، مبنای بیمه تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگی شماست.

همچنین بخوانید: سابقه تامین اجتماعی با کد ملی و موبایل ببینید و اعتراض کنید!

افرادی که شماره بیمه دارند

در زمانی که شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی را بررسی می‌کنید، این نکته را فراموش نکنید که اگر یک بار کد بیمه بگیرید، دیگر لازم نیست برای گرفتن آن به دفاتر بیمه تامین اجتماعی بروید. اما اگر شغل‌تان را تغییر دادید و اصطلاحا کد کارگاه‌تان تغییر کرد، فقط کافی است کد بیمه‌تان را به محل کار جدیدتان بگویید تا شما را به کارگاه‌شان اضافه کنند.

البته قبل از آن باید کارگاه قبلی، ترک کارتان را رد کرده باشد تا بدون آنکه در دو جا حق بیمه‌تان رد شد، وارد کارگاه جدید شوید.

هدیه ازدواج با بیمه تامین اجتماعی

یکی از تسهیلاتی که در بیمه تامین اجتماعی دیده شده است نیز، هدیه ازدواج برابر با یک حقوق است. در این صورت می‌توانید با باز کردن یک حساب بانکی در بانک رفاه کارگران برای دریافت هدیه خود اقدام کنید. ذکر این نکته ضروری است که اگر سمت شما به عنوان مدیر عامل رد شود شامل این هدیه نخواهید بود. در نتیجه تنها پرسنل‌تان می‌توانند این هدیه را بگیرند.

ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

اگر بخواهیم این مطلب را یک جمع بندی کنیم، باید بگوییم که شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی در مجموع ساده است و باید خیلی سریع برای آن اقدام کنید. همچنین بررسی و نگهداری سوابق بیمه‌تان هم می‌تواند در آینده شغلی، کاری و حتی مهاجرت‌تان اثرگذار باشد. با توجه به این نکات حتما در زمان استخدام در هر شرکت و سازمانی، از آنها بخواهید وضعیت بیمه شما را مشخص کنند و آن‌را مطابق با مقررات برایتان ثبت نمایند. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده و بتوانید از آن در مواقع لزوم استفاده کنید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
مدیر فنی
مدیر فنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه