بیمه دوچرخه سوار

بیمه دوچرخه سوارانزمان مطالعه ۳ دقیقه

بیمه دوچرخه سوار برای جوامعی است که متمدن‌تر، آگاه‌تر و امیدوارتر هستند. چرا که انجام فعالیت‌هایی که به سلامتی و رشد روح و جسم کمک می‌کند؛ در میان ملل آگاه، بیشتر دیده می‌شود. در نتیجه در خیابان‌ها، محل‌هایی را برای عبور و مرور دوچرخه سواران می‌بینید و یا در ساعات مختلف، ورزشکاران و مردم عادی را خواهید دید که دارند با دوچرخه رفت و آمد می‌کنند. در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، بیشتر درباره چگونگی شکل گرفتن ورزش دوچرخه سواری و انواع بیمه مخصوص دوچرخه سواران بخوانید.

دوچرخه از کجا آمده است؟

احتمالا اولین دوچرخه‌ها، نه به شکل امروزی، حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، در جوامع گوناگون وجود داشته‌اند. آنها وسایلی برای حمل و نقل بوده‌اند و قدمت ساخت‌شان، کمی پس از اختراع چرخ بوده است. در طول قرن‌ها، مخترعین زیادی دوچرخه‌ها را به شکل‌های گوناگونی ساختند. اما در سال‌های ۱۸۱۶ تا ۱۸۳۹، شکل دوچرخه تقریبا تکمیل و به آنچه که امروز می‌بینیم نزدیک شد.

کم کم دوچرخه به زندگی مردم راه پیدا کرد. تا اینکه در اواخر قرن هجدهم میلادی، اولین مسابقات دوچرخه سواری در المپیک نیز برگزار شد. حالا دیگر دوچرخه، وسیله‌ای همگانی بود که بسیاری از مردم دوست داشتند کار کردن با آن‌را بیاموزند.

در دوران قاجار، اولین دوچرخه‌ها، توسط کارکنان سفارت انگلیس به ایران راه پیدا کردند. مردم ایران وقتی اولین دوچرخه سوارها را دیدند بسیار تعجب کردند و نمی‌دانستند که دقیقا چه اتفاقی دارد می‌افتد. تا اینکه اولین مغازه دوچرخه فروشی در شمس‌العماره تهران باز شد و کم کم، دوچرخه و دوچرخه سوارهای بیشتری در تهران و شهرهای دیگر دیده شدند.

این روند تا امروز ادامه پیدا کرد و حالا بسیاری از ما، تجربه دوچرخه سواری را حداقل برای چند بار داریم و دیگر از دیدن دوچرخه سواران در شهر و خیابان تعجب نخواهیم کرد.

بیمه دوچرخه سوار سال ۱۴۰۰

با زیاد شدن تعداد دوچرخه سواران، کم کم مشکلاتی پدید آمد. چرا که دوچرخه یک وسیله نقلیه بود و باید قوانینی که بر دیگر وسایل است، برای آن نیز رعایت می‌شد. با در نظر گرفتن این موضوع، لازم بود که بیمه دوچرخه سوار ارائه شود تا کسانی که از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، مشکلات و دغدغه‌های کمتری داشته باشند.

بیمه دوچرخه‌ای که این روزها توسط شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود، مشتمل بر پوشش سه موضوع است. نخست برای خساراتی که توسط دوچرخه سوار برای دیگران ممکن است اتفاق بیافتد. دوم پوشش‌های بیمه‌ای که خسارات، مشکلات و حتی فوت دوچرخه سوار را پوشش می‌دهند. در نهایت سومین حالت بیمه برای سرقت و مشکلاتی است که ممکن است برای دوچرخه پیش بیاید. در ادامه بیشتر درباره هر کدام از این بیمه‌ها که با توجه به نرخ دیه در سال ۱۴۰۰ تعیین شده‌اند، برایتان خواهیم گفت.

بیمه مسئولیت در قبال شخص ثالث

در این نوع بیمه دوچرخه سوار بر اساس دیه هر سال، مبلغ بیمه‌ای که شرکت بیمه گذار پرداخت می‌کند ، مشخص می‌شود. این بیمه دارای سه سطح برنزی، نقره‌ای و طلایی است و هر کدام از طرح‌ها، موارد خاصی را پوشش می‌دهند.

  • بیمه دوچرخه سوار برنزی
    در این طرح هزینه پزشکی در هر حادثه و در طول مدت بیمه نامه به ارزش ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال پرداخت می‌شود. اگه حادثه به آسیب و فوت منجر گردد، یک برابر دیه پرداخت می‌شود و پوشش مالی در هر حادثه و در طول مدت بیمه نامه ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال می‌باشد. در نهایت آنکه به ازای هر دوچرخه، سالانه ۱.۷۴۰.۰۰۰ریال باید بپردازید.
  • بیمه دوچرخه سوار نقره‌ای
    در این طرح بیمه هزینه پزشکی در هر حادثه و در طول مدت بیمه نامه به ارزش ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است. فوت و نقص عضو برابر با یک بیمه پرداخت می‌شود و پوشش مالی در هر حادثه ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال می‌باشد. برای این طرح حق بیمه سالانه ۲.۶۱۰.۰۰۰ ریال به ازاء هر دوچرخه می‌باشد.
  • بیمه دوچرخه طرح طلایی
    با داشتن بیمه دوچرخه سوار طلایی هزینه پزشکی در هر حادثه و در طول مدت بیمه نامه به ارزش ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است. فوت و نقص عضو یک برابر دیه می‌باشد و پوشش مالی در هرحادثه و در طول مدت ۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال است. برای این بیمه باید حق بیمه سالانه ۳.۶۲۵.۰۰۰ ریال به ازاء هر دوچرخه را بپردازید.

بیمه پوشش حوادث سرنشین

این بیمه برای خود دوچرخه سوار است و مثل بیمه قبلی دارای سه طرح برنزی، نقره‌ای و طلایی می‌باشد.

  • طرح برنزی بیمه دوچرخه سوار
    با داشتن این طرح، پوشش فوت و نقص عضو به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال و هزینه‌های پزشکی در حادثه به ارزش ۱۵ میلیون ریال را خواهید داشت. برای داشتن این بیمه باید، حق بیمه سالانه۴۸۰.۰۰۰ هزار ریال را بپردازید.
  • طرح نقره‌ای بیمه
    در این بیمه پوشش فوت و نقص عضو به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال است. هزینه‌های پزشکی با این نوع بیمه به ارزش ۲۵ میلیون ریال جبران خواهند شد. برای داشتن این بیمه باید سالانه ۸۰۰.۰۰۰ هزار ریال بپردازید.
  • طرح طلایی بیمه دوچرخه
    ۸۰۰.۰۰۰ هزار ریال پوشش فوت و نقص عضو به ارزش یک میلیارد ریال است. از سوی دیگر هزینه پزشکی در حادثه به ارزش ۵۰ میلیون ریال جبران خواهد شد. مبلغ سالیانه این بیمه هم ۱.۶۰۰.۰۰۰ ریال می‌باشد.

بیمه بدنه و سرقت

آخرین بیمه‌ای که برای دوچرخه سواران ارائه می‌شود، بیمه بدنه و سرقت است. این بیمه در صورت بروز خسارت و یا سرقت دوچرخه کنار دوچرخه سواران خواهد بود تا خسارات و مشکلات پیش آمده را جبران کند. برای پرداخت حق بیمه سالانه این پوشش برای هر دوچرخه باید معادل ۱/۵ درصد ارزش دوچرخه را بپردازید. قابل ذکر است این پوشش مکمل بیمه نامه شخص ثالث بوده و به صورت جداگانه ارائه نخواهد شد.

دوچرخه، راهی برای سلامتی

همان طور که در ابتدای مطلب برایتان گفتیم، دوچرخه و دوچرخه سواری می‌توانند یکی از بهترین ورزش‌ها و روش‌ها برای داشتن ذهن، جسم و جامعه‌ای سالم باشند. با کمک دوچرخه‌ها آلودگی هوا بسیار کاهش پیدا می‌کند. مردم بیشتری، می‌توانند در زمان‌های مرده خود ورزش کنند و ریسک ابتلا به انواع بیماری را کاهش دهند.

دوچرخه سواری یک ورزش و فعالیت مثبت است که اگر آن‌را جدی بگیریم بسیاری از مشکلات و نگرانی‌هایمان برطرف خواهد شد. آیا شما دوچرخه سوار هستید و یا تجربه دوچرخه سواری در شهر و انواع پیست‌ها را داشته‌اید؟ به نظر شما در بیمه دوچرخه سواران چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در بخش کامنت‌های این پست با ما به اشتراک بگذارید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه