بیمه کشاورزی

بیمه کشاورزیزمان مطالعه ۳ دقیقه

کشاورزی از قدیمی‌ترین فعالیت‌هایی است که انسان برای بقای خود انجام داده است. فعالیتی مهم اما پر زحمت که ممکن است در آماج حوادث، بسیار آسیب ببیند. بیمه کشاورزی دقیقا برای حفاظت از همین رویدادها و حوادث شکل گرفته است. بیمه‌ای که بخش‌های گوناگونی دارد و می‌تواند از کشاورزان در دوران فعالیت و بازنشستگی مراقبت کند. در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، بیشتر درباره بیمه کشاورزان و نکات مهم مربوط به آن برایتان خواهیم گفت.

تاریخچه تاسیس بیمه کشاورزان

صندوق بیمه کشاورزی که به بیمه کشاورزان نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد. این بیمه افراد فعال در مناطق روستایی و عشایری را تحت پوشش قرار می‌دهد و کسانی که این بیمه را دارند، ۴ نوع مستمری شامل مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری از کار افتادگی غیر از کار و مستمری بازماندگان تحت تکلف را دریافت می‌کنند. علاوه بر این بیمه، بیمه محصولات کشاورزی نیز وجود دارد که در این مطلب به بررسی هر دوی این بیمه‌ها خواهیم پرداخت.

صندوق بیمه کشاورزان

برای عضویت در این صندوق و دریافت مزایای آن لازم است که فرد تقاضا کننده بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشته باشد. او باید سالکن مناطق عشایری و کشاورزی باشد و به مشاغل فصلی شاغل باشد. این فرد می‌تواند کشاورز ساکن در مناطق غیر روستا باشد و یا در شهرهایی زندگی کند که جمعیت آنها کمتر از ۲۰ هزار نفر است. راننده ماشین‌های باری و کارکنان اداره کشاورزی نیز می‌توانند برای داشتن این بیمه اقدام کنند.

برای استفاده از مستمری صندوق بیمه کشاورزان شرایط ویژه‌ای شامل داشتن حداقل یک سال سابقه بیمه و پرداخت مستمر مبلغ بیمه دارد. علاوه بر این در صورت وقوع حادثه ناشی از کار به شرط آنکه در زمان وقوع حادثه بیمه شده اتصال بیمه باشد، فرد می‌تواند از خدمات بیمه‌اش استفاده کند.

برای دریافت مستمری در صورت تایید کمیسیون پزشکی مبنی بر از کارافتادگی کلی بیمه شده (۶۶ % از کارافتادگی) در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این طبق آیین ­نامه، متقاضی از کارافتادگی باید قبل از تاریخ تعیین شده توسط کمیسیون پزشکی (یا شروع بیماری یا حادثه ناشی از کار منجر به از کارافتادگی) دارای یکسال سابقه متضمن ۹۰ روز در سال آخر باشد. ضمنا مستمری او از تاریخ صدور رای کمیسیون پزشکی قابل پرداخت است.

مستمری بازنشستگی پیش از موعد

در صورتی که کسی بخواهد بازنشستگی پیش از موعد بگیرد، صندوق بیمه کشاورزان در سال ۱۴۰۰، ۶۶ سال تمام و ۱۴ سال پرداخت بیمه را در نظر گرفته است. علاوه بر این، از سال ۹۶ کلیه بیمه­ شدگان که تحت پوشش صندوق اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر هستند و به سن ۷۰ سالگی رسیده­‌اند، می‌توانند با داشتن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت ۱۰ سال به صندوق، بازنشسته و متناوب با سنوات حق بیمه پرداختی و برمبنای سطح درآمدی انتخاب شده توسط بیمه شده مستمری دریافت کنند.

بیمه محصولات کشاورزی

حفاظت از محصولات کشاورزی نه تنها برای خود کشاورز که برای کشور نیز بسیار اهمیت دارد. چرا که محصولات کشاورزی درواقع غذای جامعه هستند. در نتیجه نبود و یا کمبود آنها می‌تواند به مشکلات گوناگونی در جامعه منجر گردد. به همین دلیل بیمه محصولات کشاورزی در تلاش است تا از غذا، محصولات صادراتی و کنترل میزان واردات مراقبت کند.

بیمه کشاورزی تنها محدود به محصولات زراعى و باغى نیست. بلکه این بیمه محصولات، دامى، زنبور عسل، کرم ابریشم، آبزیان پرورشى، طرحهاى جنگلدارى، مرتع دارى و آبخیز دارى را نیز در برابر خسارت‌هاى ناشى از حوادث طبیعى و حوادث دیگر مانند بارش تگرگ، توفان، خشکسالى، زمین لرزه، سیل، سرمازدگى، یخبندان، آتش سوزى، صاعقه، آفات و امراض نباتى عمومى و قرنطینه‌ای و امراض حیوانى بیمه می‌کند. در نتیجه این بیمه نه فقط برای کشاورزان بلکه برای دیگر شاغلین در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی مفید و کاربردی خواهد بود.

مزایای داشتن بیمه کشاورزی

وجود بیمه کشاورزی به فعالین این صنعت و جامعه کمک‌های بسیاری خواهد کرد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کشاورزان به تولید بیشتر و سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون امیدوار می‌شوند.
  • هزینه‌های خسارت تنها برای عده محدودی نیست و می‌توان آنها را بین دیگر افراد جامعه سرشکن کرد.
  • قدرت تعاونی‌های روستایی افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر کشاورزان درگیر بدهی‌های طولانی نمی‌شوند.
  • کشاورزان دلایلی بیشتری برای پذیرش تکنولوژی دارند و می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • بیمه می‌تواند به ایجاد تعادل در بین تولید و مصرف کند.
  • کشاورزان می‌توانند در زمان بحران امیدوار باشند که ضرر و زیان خود را با سرعت بیشتری دریافت خواهند کرد.
  • با افزایش امیدواری کشاورزان؛ مهاجرت‌های روستا به شهر کاهش پیدا خواهد کرد و مردم بیشتری به شغل اجدادی خود افتخار خواهند کرد.

در این مطلب از بیمه کشاورزی و بیمه محصولات کشاورزی گفتیم. بیمه‌ای که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جوامع دارد می‌تواند تغییرات بسیار مهمی را در آینده صنعت کشاورزی ایران ایفا کند. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا بیمه کشاورزی سودمند است؟ به نظرتان چه چیزهایی باید به این بیمه افزوده شود؟

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه