رشته مدیریت بیمه

رشته مدیریت بیمه چیست؟زمان مطالعه ۲ دقیقه

رشته مدیریت بیمه از گروه‌های تحصیلی پرطرفدار است. مدیریت حوادث از پیش تعیین نشده از گذشته میان انسان‌ها رواج داشته است. به طور کلی گذشتگان برای جلوگیری از ضرر بیشتر در صورت رخ دادن حادثه‌ای برای اموالشان تدابیری مانند بیمه امروزی را اندیشیده بودند. دریانوردان از اولین افرادی بودند که شکل اولیه بیمه را به وجود آوردند آنها یافته بودند که با تقسیم کالاهای خود میان چند کشتی می‌توانند از ضرر بیشتر در امان باشند از همین رو به اهمیت وجود بیمه پی می‌بریم به همین دلیل وجود کارشناسان و افراد متخصص بیمه یکی از ضروریات دنیا امروز می‌باشد. در ادامه این مقاله از فروشگاه آنلاین بیمه ماهان با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی بیمه و رشته مدیریت بیمه بپردازیم.

بیمه چیست؟

به طور مختصر بیمه، سازوکاری برای مقابله با انواع ریسک می‌باشد. بر اساس یک قرارداد بیمه نماینده بیمه‌گر متعهد می‌شود که در صورت به وجود آمدن پیامدهای احتمالی در برابر جان و مال شخص بیمه شده خسارت‌های وارده را تحت شرایط و زمان مشخصی به او پرداخت کند.

انواع بیمه کدامند؟

به طور کلی می‌توان بیمه‌ها را در دوسته اجتماعی و بازرگانی قرارداد. بیمه‌های اجتماعی بیمه‌هایی هستند که به صورت اجباری برای افرادی جامعه در نظر گرفته می‌شوند اما بیمه‌های بازرگانی بر اساس نیاز بازرگانان و افراد دخیل بر اساس ریسک‌های وارده بر معامله تعیین می‌شوند.

از انواع بیمه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بیمه آتش سوزی
  • بیمه حمل و نقل
  • بیمه مسافرتی
  • بیمه بازرگانی دریایی
  • بیمه زندگی
  • بیمه عمر و حوادث
  • بیمه کشتی
  • بیمه درمان
  • و…

رشته بیمه چیست؟

رشته مدیریت بیمه یکی از رشته‌های جدید و بسیار پرطرفدار در دانشگاه‌های ایران می‌باشد رشته مدیریت بیمه که به تازگی تدریس می‌شود در راستای تربیت متخصصانی در امر بیمه می‌باشد. یکی از اصولی که دانشجویان رشته مدیریت بیمه می‌آموزند پایه امور بازرگانی و امور مربوط به بیمه در برابر حوادث و قانون مرتبط با بیمه می‌باشد.

افرادی که روحیه اجتماعی بالایی دارند و در روانشناسی غریزی استعداد دارند از بهترین افراد برای مدیریت بیمه می‌باشندو رشته مدیریت بیمه هم اکنون ظرفیت بالایی در راستای تربیت مدیران دارد ولی به مرور زمان این رشته با اشباع شدن مواجه می‌شود در ضمن رشته مدیریت بیمه نسبت به دیگر رشته‌های مدیریتی توانایی کسب درآمد بیشتر و شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل دارد.

از مزایا مدیریت بیمه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که فارع التحصیلان بیمه می‌توانند پس از پایان تحصیل با دایر کردن دفاتر بیمه شخصی خود وارد بازار کار شوند همچنین نیاز به مدیران بیمه در خارج از کشور آمار قابل توجهی دارد.

دوره‌های مدیریت بیمه

پس از قبولی در کنکور سراسری و وارد شدن به مقطع کارشناسی مدیریت بیمه دوره‌ کارشناسی را می‌گذرانید سپس وارد دوره کارآموزی در نیم سال آخر سال تحصیلی خود می‌شوید که نحوه کار آموزی و مراکز مربوطه به شما در آن زمان اطلاع داده می‌شود. در این دوران شما باید ۱۰ واحد دروس عمومی، ۲۰ واحد دروس پایه، ۱۵ واحد دروس اصلی و ۱۴ واحد دروس اجباری را بگذرانید در نهایت با گذراندن ۷۰ واحد شما می‌توانید فارغ التحصیل شوید لازم به ذکر است که رشته دیگری به نام مدیریت بیمه اکو وجود دارد که تفاوتی با مدیریت بیمه ندارد و تنها تفاوت آن انگلیسی بودن زبان آموزش می‌باشد. پس از پایان این دروه شما می‌توانید با شرکت در کنکور ارشد و سپس کنکور دکتری نسبت به دریافت مدارج تحصیلی بالاتر اقدام کنید.

توانایی مورد نیاز افراد

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم دانشجویان رشته مدیریت بیمه باید روحیه اجتماعی بالا و روانشناسی غریزی خوبی داشته باشند علاوه بر آن فارغ التحصیلان باید علاقه و توانایی کار در دفاتر، ادارات و اصناف مختلف را داشته باشند حتی اگر بخواهید دفتر بیمه شخصی خود را تاسیس کنید باید اداره دفتر‌های اداری را دوست داشته باشید.

فعالیت‌های مربوط به مدیریت بیمه

فارغ التحصیلان در رشته بیمه به طور کلی در سه خط شغلی فعالیت می‌کنند که عبارتند از:

  • امور مربوط به صدور انواع بیمه‌نامه
  • امور مربوط به تسویه خسارات
  • امور مربوط به شعب و حسابداری دفاتر بیمه
  • سرپرستی دفاتر بیمه

فعالیت‌های مناسب برای کارشناسان بیمه

از دیگر فعالیت‌هایی که کارشناسان بیمه به آن مشغول هستند می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت مناصب مدیریتی در زمینه‌های مختلف در خارج از کشور یا داخل کشور
  • انجام تحقیق و مطالعه بر روی بیمه و نیاز‌های اجتماع به انواع بیمه

بازار کار و حقوق در رشته مدیریت بیمه چگونه است؟ اگر داستان کوتاه در ابتدا این مقاله درباره بیمه را به خاطر داشته باشید باید تا الان متوجه شده باشید که نیاز به بیمه در عصر امروزی یکی از مهم‌ترین نیاز‌ها می‌باشد علاوه بر آنکه تهیه و نیاز به داشتن بیمه در جوامع اجباری و لازم هست در نتیجه می‌توان گفت که بازار کار رشته مدیریت بیمه بازاری داغ و پرطرفدار می‌باشد. همانطور که گفتیم کارشناسان مدیریت بیمه می‌توانند در مشاغل بسیاری از مدیریت تا کارمند و حتی دایر کردن دفاتر بیمه مشغول به کار شوند اما باید بدانید تا زمانی که این رشته و بازار کار آن به صورت غیر اشباع و غیر خصوصی می‌باشد انتخاب مناسبی برای مسیر زندگی می‌باشد پس از آن ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شود. اگر شما تجربه تحصیلی در رشته مدیریت بیمه را دارید، خوشحال می‌شویم نظرات خود را درباره این رشته تحصیلی با ما در میان بگذارید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه