تمدید بیمه شخص ثالث

تاریخچه بیمه شخص ثالثزمان مطالعه ۲ دقیقه

خرید و تمدید بیمه شخص ثالث از مهم‌ترین کارهایی است که باید هر راننده‌ای برای خودرویی که سوار می‌شود، انجام دهد. این بیمه اجباری است و داشتن آن مثل گواهینامه واجب است. حتی در مواردی ممکن است تاریخ گواهینامه شما گذشته باشد اما اگر بیمه‌نامه‌تان معتبر باشد، می‌توانید از آن استفاده کنید. این بیمه بدون در نظر گرفتن بسیاری از موانع قانونی کارایی دارد و می‌توان از آن در موارد گوناگونی استفاده کرد. در نتیجه یکی از بهترین بیمه‌ها، همین است. اما بیمه شخص ثالث چگونه شکل گرفت و چرا ایجاد شد؟ در این مقاله از وبلاگ بیمه ماهان می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم.

تمدید بیمه شخص ثالث

اولین تصادف در ایران

شاید هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که اولین قربانی تصادف رانندگی در ایران، یکی از مفاخر موسیقی یعنی غلامحسین درویش باشد. در سال ۱۳۰۵ آن هم در زمانی که تعداد کل ماشین‌های ایران به ۵۰ تا هم نمی‌رسید، شبی از شب‌ها، درویش خان پس از یک محفل موسیقی، برای رفتن به خانه یک درشکه با دو اسب کرایه کرد. اما در میانه راه یک اتوموبیل که راننده‌اش مثل اکثر رانندگان آن زمان نه گواهینامه و نه تبحر کافی داشت، با درشکه استاد تصادف کرد. دو اسب درشکه در همان جا از بین رفتند و درویش خان هم به بیرون پرتاب شد. پس از ۵ روز بستری در بیمارستان، این استاد موسیقی جان سپر د و به این شکل اولین قربانی تصادف رانندگی در ایران نام گرفت. در آن زمان قانون و بیمه و تمدید بیمه شخص ثالث وجود نداشت و در نتیجه مشکلات به وجود آمده ابعاد مختلفی به خود می‌گرفتند.

اولین بیمه شخص ثالث در جهان

۵ سال پس از تولید اولین ماشین‌های گازوییلی در آمریکا، یعنی سال ۱۸۹۸، اولین بیمه اتوموبیل در آمریکا صادر شد. حدود ۳۰ سال بعد در ایالت ماساچوست آمریکا، بیمه مسئولیت خودرو اجباری شد. با افزایش تعداد ماشین‌ها و راننده‌ها، این قانون در دیگر کشورها هم به اجرا درآمد. مثلا بریتانیا در سال ۱۹۳۰، قوانین اولیه مربوط به بیمه شخص ثالث را اجرایی کرد و ۹ سال بعد آلمان هم به جمع دارندگان این بیمه پیوست. امروزه در بسیاری از کشورهای جهان خرید و تمدید بیمه شخص ثالث اجباری است و دارندگان خودرو باید آن‌را انجام دهند. به همین دلیل بسیاری از سوانح رانندگی که حتی خسارت‌های بسیار سنگین دارند، قابل پیگیری و جبران هستند.

بیمه شخص ثالث در ایران

با گذشت سال‌ها و افزایش تعداد ماشین‌ها و از سوی دیگر با ورود ماشین‌های زیاد برای ساختن خط راه آهن سراسری ایران، بیمه‌ای اجباری شکل گرفت که مسئولیت مدنی صاحبان خودرو را دربر می‌گرفت. این بیمه در سال ۱۳۴۷ در ایران آغاز شد و رانندگان موظف بودند آن را بخرند و تمدید بیمه شخص ثالث را نیز بسیار جدی دنبال کنند. این بیمه آنقدر مهم بود که سه سال پیش از شروع به کار بیمه مرکزی ایران، کارش را آغاز کرد. چرا که تعداد ماشین‌ها و به دنبال آن حوادث افزایش پیدا کرده بود. مردم بسیاری به خاطر تصادف رانندگی، بسیار آسیب دیده بودند و رانندگان بسیاری هم وجود داشتند که نمی‌توانستند خسارات ناشی از حوادث پیش آمده را بپردازند. درواقع تصادف‌ها، مشکلات اجتماعی گوناگونی را رقم زده بود و بدون مداخله بیمه نمی‌شد آنها را پشت سر گذاشت.

چرا بیمه شخص ثالث مهم است؟

شاید شکل اجباری این بیمه برای برخی خوشایند نباشد، اما نقش مهمی که این بیمه ایفا می‌کند، بسیار فراتر از این بحث‌هاست. بیمه شخص ثالث یک سند حقوقی مهم است که می‌تواند خسارت‌ها را سقفی که خودتان تعیین کرده‌اید بپردازد. علاوه بر این اگر شما به عنوان راننده مقصر آسیب ببینید نیز، بیمه تا حد ممکن، برای جبران آن اقدام می‌کند. علاوه بر این‌ها با خرید بیمه شخص ثالث، شما ملزم به پرداخت دیه نیستید و این بیمه که دیه زن و مرد را یکسان می‌بیند، برای جبران دیه، کارهای لازم را انجام خواهد داد. در نهایت اینکه هزینه‌ای که بابت بیمه می‌پردازید در برابر تعرفه‌های تعمیر خودرو آسیب دیده یا هزینه‌های درمان مجروحین واقعا ناچیز است. ذکر این نکته ضروری است که بیمه بسیار در برابر تمدید بیمه شخص ثالث نیز سخت گیر عمل می‌کند. چرا که مطابق با قوانین، هر روزی که از بیمه بگذرد و هزینه آن پرداخت نشود، مشتمل بر پرداخت جریمه است و باید به مبلغ بیمه‌تان افزوده شود. پس اگر می‌خواهید بهترین نرخ بیمه شخص ثالث را داشته باشید، می‌توانید با کمک بیمه ماهان، آن‌را به دست بیاورید.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

در سال‌های اخیر با گسترش کسب و کارهای اینترنتی خرید بیمه نیز توانست رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. حالا دیگر در کمتر از ۵ دقیقه می‌توانید بیمه بخرید و یا برای تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنید. بیمه ماهان با گرد هم آوردن انواع شرکت‌ها معتبر بیمه کاری کرده تا بتوانید در چند لحظه تمام شرکت‌ها را با هم مقایسه کنید و بیمه را با بهترین نرخ ممکن دریافت نمایید. در سایت بیمه ماهان، با وارد کردن نوع خودرو، سال ساخت و سال‌های تخفیف خود، به سرعت به تمام اطلاعات مورد نظرتان دسترسی خواهید داشت. با کمک این بیمه از خود و جامعه مراقبت خواهید کرد. علاوه بر این‌ها، بیمه شما به سرعت صادر و به صورت رایگان برایتان ارسال خواهد شد. پس اگر ناگهان در جاده، خانه، محل کار و… یادتان افتاد که موعد تمدید بیمه شخص ثالث فرا رسیده کافی است سایت بیمه ماهان را باز کنید و دیگر نگران هیچ چیز نباشید. برای خرید این بیمه و دیگر سرویس‌ها، کنارتان هستیم.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه