بیمه مسئولیت حرفه ای

بیمه مسئولیت حرفه‌ای برای چه کسانی واجب است؟زمان مطالعه ۳ دقیقه

بیمه مسئولیت حرفه ای یکی از زیرشاخه‌های بیمه مسئولیت می‌باشد که عموما به عنوان تعهد بیمه‌گزاران نسبت به ضررهای جانی و مالی شخص ثالث تعریف می‌شود.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای برای پوشش و جبران خسارت‌ها که بر اثر غفلت، خطاها، اشتباهات و قصور در انجام امور حرفه‌ای باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مزایا و ویژگی‌های بیمه مسئولیت حرفه‌ای می‌توان به وجود زیرشاخه‌های زیاد و متعدد این بیمه در برابر اکثر مشاغل اشاره کرد، که با توجه به نوع مشاغل و حرفه‌ها تعهدات بیمه‌نامه متغییر است. در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان بیشتر در این باره بخوانید.

بیمه مسئولیت حرفه ای

از انواع بیمه مسئولیت‌های حرفه‌ای می‌توان به

بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسان.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای پیراپزشکی.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای دامپزشکان.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مراقبان در منزل .

بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای رسمی دادگستری .

و… اشاره کرد .

بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان

حرفه‌ پزشکی، مانند انواع مشاغل دارای ریسک‌های فراوان و خطرات متفاوتی می‌باشد که در صورت انواع غفلت‌ها، تشخیص‌های اشتباه، قصور در انجام کارها ممکن است باعث به وجود آمدن صدمات جبران ناپذیری باشد. از این رو وجود یک بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای برای پزشکان می‌تواند از سطح نگرانی و استرس‌های کاری پزشکان در طول دوران کاری خود بکاهد.

از جمله تعهدات بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان می‌توان به پوشش هزینه‌های دیه، نقص عضو یا فوت بیماران اشاره کرد. در برخی موارد برای صدور حکم پرداخت بیمه به رای مراجع قانونی و در برخی موارد بدون صدور حکم دادگاه و فقط با بررسی کارشناس بیمه امکان پرداخت خسارت وجود دارد.

لازم به ذکر است که در صدور حکم پرداخت بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان اگر تشخیص داده شود که در انجام امور پزشکان قصوری عمدی انجام دهند بیمه گزار مسئول به پرداخت بیمه نمی‌باشد.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسان

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسان شامل: طراحان، ناظران و محاسبه گران می‌باشد.

برای دریافت این نوع بیمه‌نامه مهندسان طراح، محاسب و ناظر با توجه به قوانین نظام مهندسی و سازمان بیمه می‌توانند اقدام به دریافت بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسان بکنند.

این بیمه‌نامه در برگیرنده خسارت‌هایی اعمم از بروز آسیب به کارکنان و اشخاص ثالث پروژه‌ها می‌باشد، در صورت وجود خسارت‌های جانی پوشش مالی بیمه مطابق با دیه روز می‌باشد و انواع پوشش خسارت‌های مالی در هنگام بیمه شدن به عهده و انتخاب شخص بیمه گزار می‌باشد.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای پیراپزشکی

بیمه مسئولیت حرفه‌ای پیراپزشکی به طور کلی به پنج دسته زیر تعلق می‌گیرد:

  • متخصص مامایی که دارای مطب جداگانه و خصوصی هستند.
  • دندان پزشکان تجربی که در تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح کشور مشغول به انجام وظیفه هستند.
  • پرستاران، تکنسین‌های اتاق عمل و بیهوشی، بهیاران ، کارکنان بخش ICU, CCU، دیالیز و سوپروایزر بخش‌ها
  • سوپروایزرهای آموزشی
  • داروخانه‌ها، رادیولوژی، سی تی اسکن و ….

در بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پیراپزشکی، مانند بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان اگر در هنگام انجام وظیفه که منجر به بروز انواع خسارت‌های جانی و مالی شود و قصوری عمدی در میان باشد شرکت بیمه‌گزار متعهد به پرداخت بیمه نمی‌باشد.

برای دریافت این نوع بیمه پس از بروز حادثه ظرف مدت پنج روز به جز تعطیلات رسمی باید شرح حادثه به صورت کتبی به شعبه یا شعب بیمه‌کننده ارسال شود.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای دامپزشکان

بیمه مسئولیت حرفه ای دامپزشکان در بر گیرنده خسارت‌هایی می‌باشد که به دام یا حیوانات خانگی وارد می‌شود. بیمه گزار می‌تواند برای پرداخت غرامت‌ از این نوع بیمه استفاده کند، لازم به ذکر است که برای دریافت این نوع بیمه دامپزشکان باید دارای مجوز و مدرک معتبر فعالیت باشند.

توصیه ما به دامپزشکان این است که قبل از شروع فعالیت‌های خود حتما به تهیه بیمه مسئولیت حرفه‌ای دامپزشکان اقدام کنند.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مراقبین منزل

همانطور که از اسم این نوع بیمه نامه مشخص است، برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در منازل مراقب افراد سالمند، کودکان و افراد نیازمند به مراقبت و نگه‌داری می‌باشند.

در این نوع بیمه‌نامه، شرح وظایف پرستاران و مراقبین منزل بر اساس قوانین وزارت بهداشت و درمان تعیین می‌گردد که نوع تعهدات بیمه و استثنائات و پوشش‌های بیمه بر اساس آن‌ها در بیمه نامه مشخص می‌گردد.

لازم به ذکر است که در این نوع بیمه‌نامه به هرگونه خطاهای عمدی و قصور عمدی در انجام وظایف که منجر به بروز انواع خسارت‌های جانی و مالی گردد هیچ گونه‌ پرداختی تعلق نمی‌گیرد.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای رسمی دادگستری و سر دفتر داران اسناد رسمی

بیمه مسئولیت حرفه ای وکلای رسمی دادگستری عموما برای وکلایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در حین انجام وظیفه در برابر موکل خود باعث خسارات جانی و مالی گردد که می‌توانند از طریق این نوع بیمه به پرداخت انواع خسارت‌ها به موکل خود اقدام نمایند.

بیمه مسئولیت حرفه ای سر دفتر داران اسناد رسمی شامل پوشش خسارت‌های مالی و خسارت‌هایی می‌یاشند که در صورت بروز خطا و اشتباه روی داده باشند.

به عنوان مثال درهنگام ثبت اسناد منازل پارکینگ یا انباری‌ها در قرار داد ذکر نشوند.

سقف پوشش خسارت این بیمه‌نامه تا ده میلیارد ریال می‌باشد.

از مزایای این بیمه نامه قابل ارائه بودن آن به دادگاه‌ها می‌باشد.

در صورت تلخف سردفتر یا دفتریار و تایید آن تخلف بر اساس نظر بازرسین، صدور کیفر خواست با دادستان انتظامی خواهد بود.

راهنمای خرید بیمه مسئولیت حرفه‌ای

  • وجود گواهی‌نامه معتبر مربوط به حرفه مورد نظر.
  • تکمیل فرم پیشنهاد توسط مشتری و ارجاع آن به دفتر‌های بیمه جهت بررسی و تایید.
  • محاسبه حق بیمه .
  • پرداخت حق بیمه بر اساس شرایط توافق شده.
  • دریافت بیمه‌نامه مهر و امضا شده توسط صادرکننده بیمه‌نامه.

راهنمای دریافت خسارت بیمه مسئولیت حرفه‌ای مشاغل:

  • ارجاع شرح خسارت به صورت مکتوب به شرکت بیمه‌کننده.
  • بازدید و بررسی کارشناس مربوطه و اطلاع رسانی به شخص بیمه کننده.
  • تحویل مدارک مشخص شده به بیمه گر.
  • بررسی میزان خسارت و انتقال حواله آن به نفع زیاندیده.

نکات مورد توجه در بیمه مسئولیت حرفه‌ای مشاغل:

به تاریخ تمام شدن بیمه مسئولیت حرفه ایی خود توجه داشته باشید و زمان اتمام آن را به خاطر بسپارید، با توجه به نوع بیمه‌نامه مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه متفاوت است.

در بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان تنها خسارت‌های جانی در نظر گرفته می‌شود. و خسارات مالی جز بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان نمی‌باشد.

در تمام مراکز درمانی مجاز و تحت پوش بیمه، بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان مورد پوشش قرار می‌گیرد و محدودیتی ندارد. در بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای مهندسان علاوه بر خسارات جانی، خسارات مالی نیز در نظر گرفته می‌شود و تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه