بیمه خبرنگاران

بیمه خبرنگاران چیست؟زمان مطالعه ۳ دقیقه

خبرنگاری یکی از سخت‌ترین شغل‌های دنیاست. به همین دلیل بیمه خبرنگاران نیز بسیار مهم است. بسیاری از رویدادهای مهم دنیا به همت و تلاش خبرنگاران به گوش دنیا رسیده است. آنها توانسته‌اند از خطرها، مشکلات و آسیب‌های بسیاری جلوگیری کنند. تلاش و مسئولیت پذیری خبرنگاران، از رویدادهای مهمی پرده برداشته و مردم توانسته‌اند در مواقع حساس کنار یکدیگر بایستند. با همه این تاثیرات، خبرنگاران در معرض خطرها و آسیب‌های بسیاری نیز قرار دارند. آنها ممکن است خیلی ناگهانی از یک میدان جنگ تمام عیار سردر بیاورند و یا به عنوان سپر انسانی برای جابه‌جایی افراد سیاسی مهم استفاده شوند. از سوی دیگر، گاهی برای تهیه گزارش مجبورند به دالان‌ها، راهروها یا مناطق متروکه وارد شوند. برخی از آنها مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. برخی دیگر تجربه از دست دادن میکروفن‌ها، دوربین‌ها و دیگر وسایلی که عمدتا گران قیمت هستند را هم دارند. ابزارهای مهمی که وسایل کارشان است و بدون آنها ممکن است آسیب‌های بسیاری ببینند. در تمام این شرایط، بیمه خبرنگاران یک موضوع بسیار مهم و اساسی است. در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان بیشتر درباره این بیمه و جزییات آن بخوانید.

بیمه خبرنگاران چیست

تاریخچه خبرنگاری

خبرنگاری در طول تاریخ شکل‌ها و اهداف گوناگونی داشته است. نام برخی از آنها هرگز در تاریخ ثبت نشده و برخی دیگر هم پیش از آنکه بتوانند خبرهای مهم را برسانند، در راه‌های خطرناک جان سپرده‌اند.

تاریخ می‌گوید، احتمالا اولین خبرنامه اکتاتسفاتوس نام داشته و در زمان ژولیوس سزار یهنی حدود نیم قرن پیش از میلاد حضرت مسیح، منتشر می‌شده است. خبرهای این خبرنامه حول اخبار دولت می‌گشت و از طریق دربار هم هزینه‌های آن تامین می‌شد. اخبار اکتاتسفاتوس مربوط به جلسات سنا بود و روی پوست حیوانات نوشته و بعد هم در میادین اصلی شهر نصب می‌شد. چند سال بعد، سزارها خبرنامه دیگری را هم منتشر کردند. در این خبرنامه علاوه بر موضوعات مربوط به سنا، اخبار مردمی هم نوشته و در مکان‌های مشخصی نصب می‌شد.

سال‌ها بعد یعنی حدود سال ۳۰۰ سال پس از میلاد حضرت مسیح، اولین خبرنامه در ایران هم منتشر شد. این خبرنامه هم روی پوست حیوانات چاپ می‌شد و اخبار حکومتی را به گوش مردم می‌رساند. بعدها در حوالی سال ۷۰۰ میلادی اولین روزنامه چاپ در پین منتشر شد. آنها اخبار را روی یک چوب حک و بعد آنها را چاپ می‌کردند. با این روش روزنامه‌ها در تعداد بیشتر و سریع‌تر منتشر می‌شدند.

خبرنگاری در دوره نوین

اما آنچه که به عنوان خبرنگاری امروزی می‌شناسیم، تقریبا از قرن شانزدهم آغاز شده است. تقریبا همزمان با رنسانس در اروپا و زمانی که اهمیت خبر، بیش از پیش احساس شد. در آن زمان کشورها علاوه بر سرنوشت خود به سرنوشت دیگر کشورها اهمیت می‌دادند. چرا که می‌دانستند هر کشور و منطقه‌ای، هر چند دور، می‌تواند بر سرزمین آنها هم تاثیر بگذارد. پس لازم بود که خبرنگارانی نیز تربیت شوند. کم کم رشته خبرنگاری شکل گرفت و دانشگاه‌ها با شکل دادن به خبرنگاری، آن‌را وزین‌تر کردند. در ایران هم با افزایش تعداد روزنامه‌ها، خبرنگاران زن و مرد در کنار هم مشغول به کار شدند. روزنامه‌های ایرانی، همواره در توسعه و بهبود جوامع نقش داشته‌اند و توانسته‌اند اطلاعات مهمی را در اختیار مردم بگذارند.

بیمه خبرنگاران با شرایط خاص

خطرات و بیمه خبرنگاران

خبرنگاران همواره در شرایط آسان و بدون دغدغه‌ای نیستند. مثلا یک خبرنگار که در مناطق جنگی قرار دارد، ممکن است مشکلات بسیاری را تجربه کند. احتمال دزدیدن خبرنگاران، حبس کردن آنها و یا حتی کشته شدنشان در کشورها و شهرهای آشوب زده، همواره وجود دارد. از سوی دیگر، خود خبرنگاران برای به دست آوردن اطلاعات دسته اول، گاهی در مسیرهای ناشناخته قدم می‌گذارند. همین تصمیم‌ها و انتخاب‌ها نیز باعث لزوم وجود بیمه خبرنگران است.

برای مثال بخشی از اطلاعات مافیای بزرگ مواد مخدر، اسلحه و حتی انسان‌ها به سبب حضور خبرنگاران برملا شده است. از سوی دیگر خبرنگاران محیط زیست، فرهنگ و رسانه نیز، نقش مهمی در حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگی دارند. اما در حین تهیه خطر مشکلات متعدد مالی و جانی برایشان پدید می‌آید.

از سوی دیگر خبرنگران حیات وحش با خطرات متفاوتی روبرو هستند. آنها ممکن است در معرض گزیدگی، حمله حیوانات، سقوط از ارتفاع و حتی گم شدن در جنگل‌ها، صحراها و غارها باشند. در نتیجه برای حل بسیاری از مشکلات، به بیمه نیاز دارند.

بیمه خبرنگاران چیست؟

اگر خبرنگاران در رسانه‌ها و دفاتر خاصی مشغول به کار باشند، می‌توانند مانند دیگر کارمندها از بیمه خبرنگاری استفاده کنند. اما اگر خبرنگاری به صورت آزاد یا اصطلاحا فریلنس کار کند، باید از مزایای دیگری در بیمه بهره‌مند گردد. ایده این بیمه در تیر ماه ۱۴۰۰ کلید خورد. زمانی که یک اتوبوس حامل خبرنگاران، برای تهیه گزارش از دریاچه ارومیه در نقده واژگون شد. در طی این حادثه دو خبرنگار جوان فوت کردند و عده‌‌ای هم به شدت آسیب دیدند. علاوه بر غرامت فوت، خبرنگاران آسیب دیده نیاز به درمان داشتند. آنها باید برای شکستگی، کوفتگی، دررفتگی و… تحت درمان و معالجه قرار می‌گرفتند. علاوه بر اینکه عده‌ای از آنها نیاز به مراقبت‌های ویژه داشتند. در کنار ابعاد فاجعه بار این حادثه، درمان خبرنگاران نیاز به پرداخت هزینه داشت. برخی از خبرنگاران از طریق شبکه‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌ها در این برنامه شرکت کرده بودند اما عده‌ای هم فریلنس بودند. پس نیاز به بیمه خبرنگاران با شدت و قدرت بیشتری پیگیری شد.

بیمه خبرنگاران در جنگ

روز خبرنگار در ایران

۱۷ مرداد، روز خبرنگار در ایران است. این روز به یاد خبرنگاری به نام محمود صارمی نامگذاری شده که همراه با ۸ نفر از اعضای کنسولگری ایران، در افغانستان به دست طالبان به شهادت رسیدند. این خبرنگار نمادی از خبرنگاران ایرانی است که در سال‌های قبل مانند سال‌های جنگ ایران و عراق، سقوط هواپیما ۳۳۰ و دیگر رویدادهای تلخ، از میان ما رفته‌اند. بی‌شک خبرنگاران یکی از بازوهای مهم برای برقراری صلح و اطلاع رسانی درباره شرایط وخیم هستند. آنها حق مظلومان را از یاد نمی‌برند و در برابر ظالم، سکوت نمی‌کنند. به همین دلیل یونسکو و دیگر سازمان‌های جهانی، هرگز در برابر آسیب دیدن خبرنگاران سکوت نخواهند کرد. در نتیجه بیمه خبرنگاران بسیار مهم و حیاتی و یکی از نشانه‌های حفاظت از این قشر است. آیا شما خبرنگار هستید و بیمه شده‌اید؟

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه