بیمه سرگرمی

بیمه سرگرمی چیست؟زمان مطالعه ۴ دقیقه

صنعت سرگرمی به‌عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست. به همین دلیل بیمه سرگرمی یکی از رشته بیمه‌های مهم و معتبری است که برخی از کشورها آن‌را ارائه می‌کنند. سرگرمی، نه تنها یک عامل برای گذاراندن اوقات فراغت، بلکه مسیری برای بالا رفتن آگاهی، بهبود معیشت، کارآفرینی و حفظ مشاغل است. از سوی دیگر، سرگرمی موجب توسعه فرهنگی، سلامت جامعه و راهی برای جذب گردشگران نیز می‌باشد. در ایران؛ هنوز رشتته بیمه تحت عنوان بیمه سرگرمی وجود ندارد اما به شیوه‌های دیگری از مشاغل مرتبط با صنعت سرگرمی محافظت می‌شود. مثلا برخی از وسایل شهربازی‌ها بیمه هستند؛ سینماها از بیمه‎‌های گوناگون استفاده می‌کنند و آژانس‌های گردشگری می‌توانند مسافران خود را بیمه مسافرتی کنند. با این حال تنوع این بیمه در ایران، هنوز به تنوع آن در جهان نرسیده است. در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، بیشتر درباره بیمه سرگرمی بخوانید.

بیمه تولید فیلم و مستند

حفاظت و صیانت از انواع سرگرمی، برای کشورها اهمیت دارد. چرا که سرگرمی، می‌تواند مردم یک جامعه را تغییر داده و آینده‌ای مناسب برای آنها بسازد. بسیاری از بیمه‌های سرگرمی در دنیا، حول محور سرگرمی‌هایی چون تولیدات نمایشی و رویدادهای زنده می‌چرخند. برای مثال شرکت بیمه Chobb به عنوان یک سازمان پیشرو و بسیار مطرح در آمریکا و جهان، تولید بسیاری از فیلم‌های سینمایی را بیمه می‌کند. تولید کنندگان فیلم‌ها، از ابتدا تا اکران فیلم‌‌ها در معرض خطرات گوناگونی قرار دارند. خطراتی که سرمایه‌ها، ابزارها و حتی جان عوامل را تهدید می‌کند. اما شرکت Choob با ارائه پکیج‌های مناسب، از تولید کنندگان فیلم حمایت خواهد کرد. برای این شرکت فرقی ندارد شما در حال ساختن سری جدید دزدادن دریایی کارائیب هستید و یا می‌خواهید در قلب آمازون، یک مستند بسازید. در هر صورت می‌توانید روی کمک‌های این شرکت بیمه حساب باز کنید.

بیمه نمایش و تیاتر

سالن‌های نمایش و تیاتر نیز از دیگر مشتریان مهم شرکت‌های بیمه محسوب می‌شوند. برای مثال تصور کنید که در یک سالن نمایش، ناگهان یک لوله فرسوده آب بترکد. آب گرفتگی ممکن است لباس‌ها، ابزارها را خراب کند و حتی به بخشی از سالن نمایش آسیب بزند. در این شرایط، اگر سالن در حال برگزاری نمایش‌های زنده هم باشد، احتمالا مجبور است بخشی از اجراها را قطع کرده و پول بلیط‌ها را پس بدهد. به همین دلیل بیمه سالن نمایش، بسیار مهم است و می‌تواند به عوامل و سالن دارها کمک کند.

بیمه عوامل تولید

علاوه بر محیط‌ها و رویدادها؛ عوامل تولید سرگرمی نیز می‌توانند تحت پوشش بیمه باشند. مثلا فیلم بردارها، عکاس‌ها، بازیگران و حتی خود کارگردان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. مثلا ممکن است پس از عکاسی یا فیلم‌برداری از صحنه‌ای، فایل‌ها آسیب ببیند یا پاک شود. در این شرایط لازم است دوباره هزینه‌ها انجام شده و صحنه مورد نظر فیلم‌برداری شود. بیمه سرگرمی، می‌تواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. گاهی هم اتفاق‌های ناگوار و غیر قابل پیش بینی ممکن است رخ بدهد. مثلا ستاره و بازیگر نقش اول فیلم، فوت کند و یا یکی از اعضای اصلی خانواده‌اش را از دست بدهد و نتواند برای ادامه پروژه کنار گروه باشد. در نتیجه هزینه‌های زیادی بر دوش تهیه کننده و کارگردان خواهد بود. از سوی دیگر برای تولید برخی از برنامه‌ها، نیاز به سفرها، جابه‌جایی‌ها و داشتن تدارکات گوناگونی نیز می‌باشد که بیمه آنها را هم پوشش می‌دهد. درواقع بیمه سرگرمی به مدیریت ریسک تولید کمک می‌کند تا تمرکز هنرمندان از موضوعات گوناگون برداشته شده و تنها به خلق آثار ارزشمند فکر کنند.

بیمه لغو رویداد

با گسترش بیماری کرونا، صنعت سرگرمی یکی از صنایعی بود که به شدت آسیب دید. چرا که بسیاری از اکران‌ها، برنامه‌ها، کنسرت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری لغو شد. به جز شرایط اضطراری کرونا، در موارد دیگری هم ممکن است رویدادها لغو شوند. مثلا حملات تروریستی، طوفان‌ها و تغییرات ناگهانی آب و هوا، بیماری و مشکلات پیش آمده برای گروه‌های هنری و… نیز می‌تواند تولید یک برنامه را با مشکل مواجه کند. به همین سبب بیمه، از لغو رویدادها نیز حمایت می‌کند تا در صورت بروز مشکل بتوانند هزینه‌های ایجاد شده را با کمک بیمه جبران نمایند.

بیمه نوازندگان و موسیقی‌دان‌ها

یکی از بخش‌های مهم در صنعت سرگرمی، بیمه تولید کنندگان و نوازندگان موسیقی است. این بیمه می‌تواند همه چیز حتی هزینه‌های تاخیر در پروازها را نیز پوشش بدهد. از آنجایی که موسیقی یکی از پردرآمدترین صنعت‌هاست، شرکت‌های بیمه از تولید کنندگان موسیقی زنده و آفلاین، حمایت‌های بسیار خوبی می‌کنند. موسیقی به صنعت گردشگری کمک بسیاری می‌کند. گروه‌های بین‌المللی در سراسر جهان سفر و تورهای موسیقی را برگزار می‌کنند. شهرت این گروه‌ها، در کنار ایجاد بهترین وقایع، می‌تواند خطراتی را هم به دنبال داشته باشد. شرکت‌های بیمه، به دنبال کاهش این خطرات و مشکلات، از موسیقی‎دان‌ها حمایت می‌کنند.

بیمه تولید رویدادهای سرگرمی

در ابتدای این متن از بیمه تولید فیلم، مستند، نمایش و… گفتیم. اما علاوه بر این‌ها، بیمه تولید دیگر برنامه‌ها نیز می‌تواند تحت پوشش بیمه سرگرمی قرار بگیرد. مثلا برنامه‌‌های تلوزیونی و انواعا شوها، مسابقه‌های اتوموبیل رانی، مسابقه‌های پرهیجان و خطرناک و حتی مسابقات آشپزی و… همگی در دسته بندی مسابقات سرگرمی هستند. تولید هر کدام از این برنامه‌ها می‌تواند اثرات اجتماعی، فرهنگی و حتی توریستی داشته باشد. ضمنا این شرکت‌ها درآمدزایی زیادی دارند و حتی می‌توانند تا سال‌ها مشتریان ثابت خود را داشته باشند. در نتیجه بیمه شدن آنها، به رشد روز افزون‌شان کمک کرده و می‌تواند موجب اعتلا و بهتر شدن تولیدات حوزه سرگرمی شود.

بیمه شهربازی‌ها

شهربازی و تم پارک از مهم‌ترین مراکزی هستند که تمام مردم جهان آن‌را به عنوان محلی برای گذراندن اوقات فراغت و داشتن اوقاتی بهتر می‌شناسند. تجهیزات، دستگاه‌ها و هر آنچه که در این محل‌ها قرار دارد در هر روز، بارها و بارها استفاده می‌شود. در نتیجه ایمنی آنها باید تضمین شده باشد. از سوی دیگر رویدادهایی مانند قطع شدن برق و حتی رویدادهای طبیعی، می‌تواند باعث مشکلات و خساراتی بشود. از آنجایی که شهرباز‌ی‌ها به دنبال ایجاد هیجان و حس خطر بیشتر هستند، ممکن است سوار شدن به برخی از وسایل مشکلاتی را برای مراجعه کننده ایجاد کند. به همین دلیل کلیه لوازم و دستگاه‌های شهربازی‌ها باید بیمه باشند. با کمک این بیمه، هزینه نگهداری وسایل به شدت کاهش پیدا می‌کند و مسئولین نیز برای احیا و تعمیر آنها، زمان‌بندی درست‌تری را قرار می‌دهند. در نتیجه بیمه شهربازی یکی از مهم‌ترین بیمه‌های دنیاست.

شما چه فکر می‌کنید؟

در این لیست برخی از سرگرمی‌های بیمه شده و مهم را برایتان ذکر کردیم. بیشتر این بیمه‌ها در کشورها و مناطق دیگر برقرارند و توانسته‌اند اثرات مهمی بر اقتصاد منطقه و حتی کشورها داشته باشند. به نظر شما چه سرگرمی‌های دیگری را می‌توان بیمه کرد؟ آیا شما سرگرمی خاصی دارید که نیاز به بیمه شدن داشته باشد؟

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه