بیمه دانشجویی

بیمه دانشجویی تامین اجتماعیزمان مطالعه ۲ دقیقه

بیمه دانشجویی از مهم‌ترین بیمه‌هایی است که یک قشر خاص و البته پرجمعیت، مخاطب آن هستند. تابه حال این سوال را از خود پرسیده‌اید که چرا باید بیمه داشته باشم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به ریشه کلمه بیمه بنگریم، این کلمه از واژه (بیم) یا همان ترس و وحشت مشتق شده است. تهیه بیمه مناسب باعث ایجاد آرامش و اطمینان و برطرف نمودن نگرانی‌ها و اضطراب‌هاست. حال شما به عنوان یک نو دانشجو یا یک دانشجو کهنه‌کار در قبال آینده خود مسئول هستید و یکی از مسئولیت‌های شما آماده شدن برای آینده است. در نتیجه از وظایف مهم شما تهیه یک بیمه دانشجویی می‌باشد. امروز با این مطلب از بیمه ماهان همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی بیمه دانشجویی تامین اجتماعی بپردازیم.

 سابقه کار یا سابقه بیمه دانشجویی؟

قبل از آنکه به معرفی بیمه دانشجویی تامین اجتماعی بپردازیم لازم است توضیحی درباره بیمه سابقه کار و سابقه بیمه ارائه کنیم. همانطور که می‌دانیم کار یعنی مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی که فرد در قبال دریافت دستمزد انجام می‌دهد. و به فرد انجام دهنده شاغل می‌گویند.  شاغل را می‌توان کسی نامید که کار را انجام می‌دهد. کارآموزان، دانشجویان و با داشتن کار پاره وقت، کارمندان دولتی و شرکت‌های خصوصی، افرادی دارای شغل آزاد و افراد فعال در نیروهای مسلح، حتی سربازان، شاغل محسوب می‌شوند. هم اکنون که با این مفاهیم آشنا شدیم می‌توانیم به بررسی و معرفی بیمه سابقه کار و سابقه بیمه بپردازیم.

سابقه کار را مدت زمانی تعریف می‌کنند که شما در آن زمان دستمزد و تجربیاتی دریافت نموده‌اید. در مبحث سابقه کا. اینکه از چه سنی سابقه کاری شما در نظر گرفته می‌شود، مهم نیست. همچنین سابقه کار را به صورت: کار ثابت در یک شرکت یا سازمان، فریلنسری، پروژه‌ای، کارآموزی در نظر می‌گیرند. و اما سابقه بیمه چیست؟ سابقه بیمه را به شرح زیر تغریف می‌کنند:

مدت زمانی است که شما به اداره تامین اجتماعی حق بیمه‌ای را پرداخت می‌کنید البته این حق بیمه می‌تواند به شرکت‌های پایه بیمه‌گر دیگر پرداخت شود. پرداخت حق بیمه به صورت ماهیانه می‌باشد و هر ماهی که شما به شرکت بیمه‌گر خود یا سازمان تامین اجتماعی به عنوان سابقه بیمه شما در نظر گرفته می‌شود. البته سابقه بیمه و سابقه کار تفاوت‌هایی نیز با هم دارند مانند:

  • مدت زمان سابقه کار، بیشتر از زمان سابقه بیمه است.
  • می‌توان سابقه بیمه را با پرداخت حق بیمه افزایش داد.
  • بیمه، دارای بازنشستگی است؛ اما کار آزاد، بازنشستگی ندارد.
  • و…

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

طرح بیمه دانشجویی از دی ماه سال ۱۳۹۷ به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. بر اساس آن دانشجویان می‌توانند برای خود سوابق بیمه ایجاد کنند.

دریافت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی برای کلیه دانشجویان در تمام مقاطع کارشناسی تا دکتری امکان‌پذیر می‌باشد. و تفاوتی برای دریافت آن بین دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و آزاد وجود ندارد.

آشنایی بیشتر با بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی شامل سه نوع حق بیمه می‌باشد و دانشجویان براساس نیاز خود می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند که شامل:

  • نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴‌درصد (۱۲‌درصد سهم بیمه‌‌‌شده + ۲‌درصد کمک دولت) شامل حمایت بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی.
  • نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶‌درصد (۱۴‌ درصد سهم بیمه‌‌‌شده + ۲‌ درصد کمک دولت) حمایت‌‌‌های بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی.
  • نرخ پرداخت حق بیمه ۲۰‌درصد (۱۸‌درصد سهم بیمه‌‌‌شده +۲‌درصد کمک دولت) که تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی را شامل می‌شود.

هزینه حق پرداخت هر یک از حق بیمه‌ها

  1. حق بیمه ۱۲ درصدی ماهانه ۵۱۹ هزارتومان همچنین این بیمه بدون دفترچه درمانی است.
  2. حق بیمه ۱۴ درصدی ماهانه ۶۰۵ هزار تومان همچنین این نوع از حق بیمه مستمری قبل و بعد از بازنشستگی دارد اما بدون دفترچه درمانی است.
  3. حق بیمه ۱۸ درصد ماهانه ۷۷۸ هزار تومان فاقد دفترچه درمانی اما علاوه بر مستمری قبل و بعد از بازنشستگی، بیمه از کارافتادگی هم به متقاضی پرداخت می‌کند.

لازم به ذکر است که اگر متقاضیان دانشجو نیازمند به دریافت دفترچه بیمه نیز هستند باید به صورت ماهانه علاوه بر پرداخت حق بیمه خود مبلغ ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان هم اضافه بپردازد تا دفترچه درمانی داشته باشد.

به یاد داشته باشید که بیمه دانشجویی تامین اجتماعی فراتر از بیمه درمانی می‌باشد و خدمات بسیار مناسبی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

پرسش‌های متداول دانشجویان درباره بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

آیا بیمه دانشجویی صرفا یک بیمه درمانی می‌باشد؟

خیر، این بیمه به ‌عنوان سابقه بیمه‌پردازی شما محسوب می‌شود و همانند سابقه جهت دریافت مستمری و … قابل استفاده است.

آیا بیمه دانشجویی تنها تا پایان دوران دانشجویی اعتبار دارد؟

خیر شما پس از ثبت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی خود می‌توانید پس از پایان دوران دانشجویی خود این بیمه را برای خود حفظ کنید و تا زمانی که حق بیمه را پرداخت کنید بیمه برای شما حفظ شود.

آیا دانشگاه به عنوان کارفرما دانشجویان محسوب می‌شود؟

باید بدانید که با تهیه بیمه دانشجویی تامین اجتماعی خود دانشگاه به عنوان کارفرما شما نیست و مستقیما با سازمان تامین اجتماعی قرارداد خواهید داشت و خدمات ارائه شده به شما بر اساس حق پرداخت ذکر شده انجام می‌شود.

نحوه دریافت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت سازمان تامین اجتماعی و دریافت کد ده رقمی خود از سازمان تامین اجتماعی به صورت آنلاین سرویس مناسب خود را انتخاب نمایید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه