بیمه حیوانات خانگی

بیمه حیوانات خانگیزمان مطالعه ۲ دقیقه

این روزها نگهداری از حیوانات خانگی دیگر یک تفریح لوکس یا اتفاقی عجیب نیست. بسیاری از مردم از حیوانات نگهداری می‌کنند و برای آن هم دلایلی زیادی دارند. اما حضور حیوان خانگی آنقدرها هم که از دور به نظر می‌رسد ساده نیست. چرا که حیوانات آسیب پذیر هستند و اگر سرپرستی آنها را می‌پذیریم، باید نسبت به آن متعهد و آگاه باشیم. از آنجا که نیازها و هزینه‌های نگهداری از حیوانات زیاد است، شرکت‌های بیمه با آوردن بیمه حیوانات خانگی، به کمک آمده‌اند. در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، بیشتر درباره این بیمه؛ پوشش و سقف تعهدات آن بخوانید.

چرا از حیوانات نگهداری می‌کنیم؟

از زمان انسان نخستین، حیوانات به گونه‌های مختلفی در زندگی ما حضور داشته‌اند. این حضور آنقدر پررنگ است که بسیاری از نقاشی‌هایی که روی دیواره غارهاست، از حضور حیوانات خبر می‌دهد. بعدها، برخی از حیوانات اهلی شدند و حضور آنها در زندگی انسان شکل دیگری به خود گرفت. در سال‌های اخیر، بیشتر حیواناتی که در خانه از آنها نگهداریر می‌کنیم، سگ و گربه هستند.

دو حیوانی که از هزاران سال پیش کنار ما بوده‌اند و هم خانواده‌هایشان را هم در طبیعت، به شکل‌های دیگری دیده بودیم. این حیوانات با شرایط زندگی شهری سازگار شدند. آنها یاد گرفتند که در خانه‌ها، لابه‌لای مبلمان‌ها زندگی کنند، از درگاهی کوچک به خیابان بروند و یا در ساعت و زمان مشخصی، غذای مورد نظرشان را بخورند.

با تمام این‌ها، حیوانات خانگی، از آسیب و گزندهای بسیاری در امان نبوده و نیستند. آنها ممکن است هر چیزی را بخورند، از جایی پرتاب شوند و یا به هر دلیل، بیماری‌هایی را تجربه کنند. از آنجا که مرکز پذیرش برای درمان حیوانات زیاد نیست و هزینه‌های بالایی وجود دارد، بیمه می‌تواند بخش زیادی از دغدغه‌های صاحبان حیوانات خانگی را از بین ببرد.

از کجا شروع کنیم؟

اگر حیوان خانگی دارید و می‌خواهید از مزایای بیمه حیوانات خانگی استفاده کنید، باید بدانید که فعلا، بیمه پاسارگاد، بیمه دانا و بیمه سامان، این بیمه را ارائه می‌کنند. برای آنکه بتوانید وارد مراحل دریافت بیمه حیوانات شوید، نخست باید، برای حیوان خانگی خود شناسنامه و میکروچیت تهیه کنید و بعد به ترتیب کارهای زیر را انجام دهید.

  • ابتدا ویزیت سگ یا گربه شما توسط یکی از دامپزشکان مورد اعتماد بیمه انجام می‌شود
  • پزشک فرم مورد نظر را پر کرده و در صورتی که حیوان بیماری خاصی نداشته باشد، گواهی سلامت صادر می‌شود
  • حق بیمه، مالیات و عوارض بیمه نامه به دامپزشک پرداخت می‌شود
  • دامپزشک مدارک و فرم‌ها را برای نماینده بیمه مورد نظرتان ارسال می‌کند
  • پس از مدت معلوم، بیمه نامه توسط کارگذار بیمه صادر می‌شود
  • دامپزشک، مبلغ پرداختی شما را به بیمه پرداخت می‌کند
  • بیمه نامه شما برای دامپزشک ارسال می‌شود و سپس شما می‌توانید بیمه‌نامه را دریافت کنید.

پوشش بیمه حیوانات

برای داشتن بیمه حیوانات، مهم‌ترین نکته، سن حیوان است و نژاد آن نقشی ندارد. با توجه به این مورد، بیمه نامه صادر شده تمام هزینه‌های جراحی و مشکلات و جراحاتی که برای حیوان پیش می‌آید را تقبل می‌کند. از سوی دیگر، با پرداخت هزینه اضافی، می‌توان پوشش هزینه‌های دارو، آزمایش، عقیم سازی و… را نیز دریافت کرد.

در نتیجه با بیمه حیوانات خانگی، بخش زیادی از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که برای درمان و نگهداری از این موجودات دوست داشتنی دارید را فراموش خواهید کرد.

نکات مهم در بیمه حیوانات خانگی

  • نهایتا تا ۴۸ ساعت پس از بروز حادثه، به بیمه اطلاع دهید.
  • اگر حادثه یا بیماری برای حیوان‌تان اتفاق افتاد، ابتدا به مراکز درمانی بروید و بعد به بیمه خبر بدهید.
  • اگر تغییری در بیمه نامه؛ مفاد و مبلغ آن داشتید، حداقل تا سه روز فرصت دارید، به بیمه گذار خبر دهید
  • اگر روزی سگ یا گربه واگذار شدو یا به فروش رسید، صاحب جدید حیوان باید نهایتا تا ۱۵ روز بعد، شماره بیمه نامه، تاریخ دقیق واگذاری و مشخصات کامل فردی خود را به شرکت بیمه اطلاع بدهد.
  • هر یک از طرفین قرارداد در بیمه حیوانات خانگی، می‌توانند با اعلام کتبی این بیمه نامه را فسخ کنند. اگر خود شخص بیمه گزار بیمه نامه را فسخ کند حق بیمه با توجه به تعرفه بیمه کوتاه مدت حساب شده و به وی بازگردانده می‌شود. اما اگر فسخ قرارداد بیمه از طرف شرکت بیمه باشد، حق بیمه به صورت روز شمار حساب می‌شود.
  • هرگونه تعیین خسارت در این بیمه نامه باید براساس نظر کارشناس بیمه باشد. در نتیجه شرکت بیمه گر این حق را دارد که جهت تشخیص کامل علت خسارت وارده به حیوان تلف شده، آن را کالبد شکافی کند.

اگر حیوان من بیمار باشد، بیمه نمی‌شود؟

شاید حیوان خانگی شما از زمان تولد و یا در طول دوره زندگی دچار مشکلاتی شده باشد. با وجود این مشکلات و بیماری‌ها نیز می‌توانید برای گرفتن بیمه اقدام کنید. تنها نکته آن است که پزشک، بیماری‌های قبلی را ذکر می‌کند و عوارض و مشکلات ناشی از آن در پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

چرا فقط برخی از حیوانات بیمه می‌شوند؟

باید بدانید که نگهداری از برخی حیوانات وحشی مثل سنجاب، غیرقانونی است. در نتیجه این حیوان نباید در خانه و کنار شما زندگی کند. برخی از پرندگان وحشی و… نیز در همین دسته قرار می‌گیرند. در نتیجه حیوانات غیرقانونی تحت پوشش بیمه نیستند و نگهداری از آنها جرم تلقی می‌شود. اما برخی دیگر از حیوانات اهلی، با بالا رفتن تقاضا، به جمع بیمه شوندگان خواهند پیوست.

حیت وحش بیمه شده

علاوه بر بیمه حیوانات خانگی، بخشی از حیات وحش ایران نیز بیمه هستند. مثلا یوزپلنگ‌ها که کمتر از ۵۰ قلاده از آنها باقی مانده یا پلنگ‌ها بیمه شده‌اند. علت این بیمه آن است که گاهی حیوانات وحشی به دام‌ها و گله‌ها آسیب می‌رسانند. از آنجا که این رفتار، طبیعت حیوان است، بیمه خسارت وارد شده را پرداخت می‌کند تا دامداران و کشاورزان، مجبور به کشتن یا آسیب رساندن به پلنگ و یوز نشوند. این اقدام بسیار ارزشمند، نقش مهمی در حفاظت از گونه‌ها و هم زیستی مسالمت آمیز در کنار همدیگر دارد.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه