بیمه بنای تاریخی

تاریخ تهران، زیر چتر بیمهزمان مطالعه ۴ دقیقه

بیمه بنای تاریخی و فرهنگی، از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که شرکت‌های بیمه می‌توانند انجام دهند. این بیمه، اثری مهم و جاودان در حفظ و حراست از میراثی دارد که مانندش در هیچ کجای جهان نیست. میراثی که هویت ما را ساخته و می‌تواند به آیندگان نیز از تاریخ و آنچه که بر سرزمین‌مان گذشته است بگوید. با اینکه اهمیت بیمه شدن بناهای باستانی، کاملا مشخص است، اما تا به امروز، تنها ۳ بنای فرهنگی و تاریخی ایران بیمه شده است. در این مطلب به بررسی این سه بنا خواهیم پرداخت. در ادامه این مطلب از بیمه ماهان از دیگر آثار مهمی می‌گوییم که ممکن است در سفرهای تهرانگردی آنها را دیده باشید. آثاری که بیمه شدن آنها می‌تواند به معرفی و حمایت بیشتر منجر شود.

بیمه بنای تاریخی در تهران

از صفویه تا تاج گذار

اولین بیمه بنای تاریخی که در این مطلب به بررسی آن پرداختیم، کاخ گلستان است. کاخی متفاوت و زیبا که به ثبت یونسکو نیز رسیده و جز آثار جهانی به‌شمار می‌رود. این کاخ از زمان صفویه تا دوره پهلوی، مسکون بوده و حوادث تاریخی بسیاری را به چشم دیده است.

اولین بناهای کاخ گلستان در زمان پادشاهان صفوی، در حدود ۴۵۰ سال پیش نهاده شد. در آن زمان، کاخ گلستان با چنارهای افراشته احاطه شده بود و در سفرنامه اروپایی‌هایی که به ایران سفر می‌کردند، از آن یاد می‌شد.

بعدها در زمان کریمخان زند، اهمیت این کاخ بیشتر شد. بخش‌هایی از کاخ را آیینه‌کاری و بخش‌هایی را هم با کاشی‌های دست ساز و زرین فام، تزیین کردند. چند سال بعد، وقتی که آقا محمد خان قاجار، حکومت زندیه را عزل و قاجاریه را با تاج گذاری در تهران آغاز کرد، سرنوشت کاخ گلستان هم عوض شد.

بیمه بنای تاریخی کاخ گلستان

بیمه کاخ سلطنتی

با تاج گذاری اولین پادشاه قاجار، اهمیت کاخ گلستان هم بیشتر شد و نسل‌های بعدی این خاندان نیز در این کاخ زندگی کردند. در این کاخ بناهای دیگری همچون شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آیینه، عمارت بادگیر، تالار عاج، کاخ ابیض، تالار برلیان، حوضخانه و… نیز وجود دارد. هر کدام از این بناها در نوع خود مهم و نیازمند به نگهداری هستند. از آنجا که اهمیت این کاخ بسیار زیاد است، در سال ۱۳۹۲ به ثبت یونسکو نیز رسید. پس از این ثبت، اهمیت کاخ بالاتر رفت و مسئولان و گردشگران بیشتری به آن توجه کردند. در نهایت کاخ گلستان به عنوان یکی از معدود بناهای تهران بیمه شد.

بیمه بنای تاریخی موزه ملی

طاق کسری در قلب تهران

اگر داستان ایوان مدائن یا طاق کسری را شنیده و یا عکس‌های آن‌را دیده باشید، می‌دانید که این کاخ از بزرگترین و زیباترین بناهای ایران در پیش از اسلام بوده است. کاخی باشکوه که امروزه در خارج از مرزهای ایران و در کشور عراق قرار گرفته است. از آنجا که ما از طاق کسری جدا افتاده‌ایم، در سال ۱۳۰۸، یک معمار فرانسوی به‌نام آندره گدار، بنای موزه ایران باستان را با الهام از کاخ تیسفون یا طاق کسری در مرکز تهران، ساخت.

این موزه در سال ۱۳۱۶ بازگشایی شد و از آن زمان گنجینه‌ای مهم از تاریخ و فرهنگ ایران را در خود جای داده است. امروزه سالن اول موزه به نمایش آثاری از ۸۰۰۰۰۰ سال پیش تا پایان دوره ساسانی اختصاص داده شده است. سالن دیگری هم به نمایش آثار دوره اسلام مشغول است. علاوه بر این‌ها، در این موزه حرکت‌های بسیاری خوبی هم صورت می‌گیرد. مثلا جابه‌جایی برخی از اشیای دوره قاجار با اشیای موزه لوور و دو ماه نمایش منشور صلح کوروش، از آن دسته است. بیمه بنای تاریخی موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران، از دیگر اقدامات ارزشمندی است که برای حفاظت از تاریخ و فرهنگ انجام شده است.

میراث آل بویه در لیست بیمه

در تاریخ ایران، سلسله‌ها و حکومت‌هایی بوده‌اند که اگرچه سال‌های حکومت‌شان طولانی نیست، اما تاثیری مهمی در آینده دیگر سلسله‌ها داشته‌اند. یکی از این تاریخ‌سازان، آل بویه است. آنها اصالتا اهل دیلمان لاهیجان بودند و بخش‌های مهم و استراتژیک ایران را زیر بال و پر گرفتند. یکی از بناهایی که احتمال می‌رود اولین خشت‌های آن توسط آل بویه گذارده شده باشد، کاخ نیاوران است. کاخی باشکوه و زیبا که به دلیل قرارگیری در نیزاری وسیع، ابتدا نی آوران و بعد هم نیاوران خوانده شد.

کاخ نیاوران اقامتگاه تابستانی پادشاهان قاجار بود. آنها در این بنا کاخ‌های کوچکی را برای خود بنا می‌کردند. بعد از دوره قاجار، محمدرضا شاه پهلوی نیز در این محوطه کاخ دیگری را ساخت. کاخی که هنوز هم پابرجاست و به عنوان یک جاذبه گردشگری مهم، بخشی از اشیا، لباس‌ها، مبلمان‌ها، کتاب‌ها و… دوره پهلوی را در خود جای داده است.

کاخ نیاوران

علاوه بر این، در محوطه کاخ نیاوران برنامه‌ها، جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و… نیز برگزار می‌شود. به همین دلیل رفت و آمد و ورود گردشگران در آن بسیار زیاد است. به سبب اهمیت و محبوبیت این کاخ، بیمه بنای تاریخی کاخ نیاوران نیز انجام شد.

تاریخ تهران را دریابیم

علاوه بر این سه بنا، هنوز صدها بنای تاریخی مهم دیگر نیز وجود دارد که می‌توانند با قرارگیری در لیست بیمه، شرایط بهتری را تجربه کنند. کاخ سعدآباد، موزه مقدم، موزه آبگینه، موزه رضا عباسی، باغ موزه نگارستان، باغ موزه فردوس و آتشکده خیابان سی تیر برخی از آنها هستند. علاوه بر این، ارگ تهران، بافت قدیمی تهران و محله عودلاجان، کنیسه‌ها، کلیساها و مساجد نیز باید در لیست بیمه بنای تاریخی قرار بگیرند. در نهایت، شهر تهران پر است از بناهای نوستالژیک و مهم مانند، کافه نادری و… که می‌توانند با بیمه‌های گوناگون از گزند رویدادهای سخت، تا حد زیادی در امان باشند. نظر شما چیست؟ به نظر شما کدام بناهای تهران باید بیمه شوند؟ فکر می‌کنید بیمه، چه تغییری در حفظ و نگهداری بناها ایجاد خواهد کرد؟

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه