اهدای خون

با اهدای خون، سلامتی خود را بیمه کنید!زمان مطالعه ۳ دقیقه

بعضی از بیمه‌ها در هیچ شرکت و دفتری فروخته نمی‌شوند. بیمه‌هایی که در اثر انتخاب درست و عاقلانه در زندگی‌تان راه پیدا می‌کنند. یکی از همین بیمه‌ها، اهدای خون است. امری مهم و پسندیده که می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. علاوه بر این؛ خونی که اهدا می‌کنید، می‌تواند در شرایط بحرانی نظیر زلزله، سیل، آتش سوزی و… نیز بسیار کاربردی باشد. در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، بیشتر درباره اهدای خون و نکات مربوط به آن بخوانید.

اهدای خون چیست؟

در تمام جهان، مردمی سخاوتمند هستند که به صورت داوطلبانه مقدار مشخصی از خون‌شان را در مراکز اهدای خون، هدیه می‌کنند. این خون پس از انجام غربالگری و آزمایش‌های مشخص، به بانک خون منتقل می‌شود. اهدای خون در بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رایگان است و معمولا افراد در قبال اهدای خون خود پولی دریافت نمی‌کنند.

در تمام جهان، ۴ ارگان شامل سازمان جهانی بهداشت، جامعه بین‌المللی انتقال خون، اتحادیه بین‌المللی انتقال خون، فدراسیون‌های بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، از انتقال خون حمایت می‌کنند.

تاریخچه انتقال خون در ایران

در اوایل دهه ۲۰ خورشیدی، اولین انتقال خون‌ها در بیمارستان‌های ارتش و صلیب سرخ ایران انجام شد. البته در آن سال‌ها راضی کردن مردم برای خون دادن کار دشواری بود و معمولا پزشکان حاذق، با ترفندهایی می‌توانستند خون لازم را دریافت کنند. کمی بعد بنگاه‌هایی ساخته شد که در جمع آوری و انتقال خون فعالیت داشتند. آنها خون مردم بی بضاعت را در ازای مبلغ کمی می‌خریدند و آن‌را با مبلغی گران، به بیمارستان و مراکز درمانی می‌دادند.

نکته مهم این بود، بسیاری از کسانی که به این بنگاه‌ها خون می‌فروختند بی خانمان و معتاد بودند. در نتیجه خونی که از آنها گرفته می‌شد، ممکن بود مشکلات دیگری را برای مریض ایجاد کند. علاوه بر این، با وجود این بنگاه‌ها، نظارتی بر روی شیوه دریافت خون، بسته‌بندی و… نیز وجود نداشت و تمام این‌ها به مشکلات بعدی دامن می‌زد.

ایجاد سازمان انتقال خون

بالاخره در ۹ مرداد ۱۳۵۳، سازمان ملی انتقال خون ایران تاسیس شد. با حضور این سازمان، کم کم بنگاه‌های دریافت خون جمع شدند و وضعیت جمع آوری خون نیز شکل مناسبی به خود گرفت. اما تا سال‌ها بعد (میانه دهه هفتاد خورشیدی) تنها آشنایان و بستگان بودند که برای اهدای خون خود داوطلب می‌شدند. به همین دلیل هنوز فرهنگ درست اهدا و انتقال خون شکل نگرفته بود و بیماران بسیاری بودند که به دلیل کمبود خون، ممکن بود از بین بروند.

سازمان انتقال خون ایران

از جنگ، تا خون

آنچه که توانست یک تحول مهم در اهدای خون ایجاد کند، ۸ سال جنگ تحمیلی بود. جنگی که در آن هر روز عده بسیاری مجروح می‌شدند و گاهی تنها راه نجات آنها کیسه‌های خونی بود که توسط دیگران اهدا می‌شد. این نکته مهم باعث شد که مردم دیگر فقط به آشنایان و بستگان خود خون ندهند و هر کسی که نیازمند خون است را یاری کنند. در این تفکر، دیگر فقط حس یاری و کمک بود و هیچ کسی نمی‌خواست که از آن سودی ببرد.

بعدها در زلزله‌های سهمگین، سیل‌ها و فراخوان‌های گوناگون برای اهدای خون، ایرانیان صف‌های طولانی اهدای خون را تشکیل دادند و برای کمک به هموطنان خو، کنار یکدیگر ایستادند.

شرایط اهدای خون

چه کسانی می‌توانند خون بدهد؟ در ادامه از مهم‌ترین شاخص‌هایی که برای فرد اهدای کننده خون وجود دارد، برایتان گفته‌ایم.

  • سن: بین ۱۸تا ۶۰ سال (اهدا کنندگان مستمر تا ۶۵ سال)
  • وزن: حداقل ۵۰ کیلوگرم
  • دارا بودن شرایط مناسب جسمی و روحی
  • دارا بودن فشارخون متعادل
  • مبتلا نبودن به کم خونی
  • داشتن تابعیت کشور محل اهدای خون (به دلایل بهداشتی و شناسایی)
  • نداشتن پیشینه هپاتیت ویروسی، برخی دیگر از بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مهم و جدی قلبی و ریوی
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر تزریقی و الکلی
  • گذشت حداقل ۸ هفته از آخرین مرتبه اهدای خون

علاوه بر این، اگر فرد اهدا کننده شرایط زیر را دارد، باید قبل از اهدای خون آن‌را به مرکز اطلاع بدهد

  • داشتن انواع آلرژی و تب یونجه
  • مصرف هر گونه دارو
  • سابقه تزریق خون و فرآورده‌ها
  • سابقه غش و تشنج
  • سابقه خالکوبی، حجامت و تاتو
  • سابقه زردی در خونه و خانواده
  • سفر به مناطق پرخطر مالاریا
  • داشتن رفتار پرخطر جنسی

مراکز اهدای خون

در شرایط بحرانی، بسیاری از مردم دوست دارند خون بدهند. امیدواریم که هرگز این شرایط برای هیج ملت و کشوری رخ ندهد، با این حال بهتر است درباره مهم‌ترین مراکز اهدای خون، بیشتر بدانیم. علاوه بر این سازمان انتقال خون نقشه‌ای را تهیه کرده که در آن وضعیت هر استان را از نظر ذخایر خونی اعلام می‌کند. با کمک این نقشه که دائما در حال به روز رسانی است، می‌توانید بدانید که استان محل زندگی شما در ه وضعیتی است و آیا باید برای خون دادن مراجعه کنید؟ برای اطلاع از تمام این‌ها لطفا سایت سازمان انتقال خون کشور را ببینید. لازم به ذکر است که این نقشه وضعیت عادی را نشان می‌دهد. در صورت بروز حوادث غیرمترقبه گوناگون، ذخایر خون نیاز به شارژ سریع دارد.

اکنون، نیازمند یاری شما هستیم

بر اساس آمارهای داخلی، از هر ۱۰۰۰ نفر، ۲۷ نفر خون خود را اهدا می‌کنند. اگرچه این رقم، عدد بدی نیست ولی لازم است که افراد بیشتری در جامعه برای اهدای خون، کنار سازمان انتقال خون بیاستند. چرا نگهداری خون زمان کوتاهی دارد و باید مجدد جایگزین شود. آیا شما تجربه اهدای خون را داشته‌اید؟ فکر می‌کنید نقش این کار در سلامتی روح و جسم‌تان تا چه اندازه بوده است؟ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات این مطلب، برای ما در این باره بگویید

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه