بیمه آسانسور و نگهداری آن

۷ نکته در نگهداری آسانسورزمان مطالعه ۳ دقیقه

اگر در آپارتمان محل سکونت‌ و یا در محل کارتان بیمه آسانسور داشته باشید باز هم باید نکات مهم استفاده از آن‌را بدانید. چراکه با بیمه آسانسور و نگهداری آن می‌توانید با امنیت بیشتری از آسانسور استفاده کنید و عمر این وسیله کاربردی را نیز بالاتر ببرید. برخی از این نکات مهم را ممکن است در قسمت داخلی بسیاری از آسانسورها در کنار برچسب بیمه آسانسور دیده باشید. اما برخی دیگر از تجربیات و دانش‌هایی که پس از حوادث گوناگون به دست آمده‌اند. در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، بیشتر درباره نگهداری از آسانسور و بیمه آن بخوانید.

۱- مراقب قطعی برق باشید

در فصل گرما به دلیل کمبود آب، امکان قطعی برق در هر نقطه‌ای وجود دارد. علاوه بر این ممکن است در دیگر فصل‌های سال هم، عواملی چون تغییرات ولتاژ، قطعی کابل‌ها یا هر عامل دیگری باعث قطع برق شود. در این شرایط اگر در آسانسور محبوس شوید، ممکن است حسابی بترسید. اما نگران نباشید معمولا خیلی زود سرایدار یا یکی از ساکنین متوجه حضورتان خواهد شد. نکته بسیار مهم این است که قبل از آنکه بخواهند شما را از آسانسور بیرون بیاورند، باید حتما کابل‌های برق قطع شود. چرا که اگر در حین نجات شما ناگهان برق بیاید، آسانسور طبق فرمان قبل شروع به حرکت کرده و ممکن است مصدومیت‌های جدی را به بار بیاورد. اگرچه بیمه آسانسور نقص عضو و حتی فوت افراد را پوشش می‌دهد اما با رعایت این نکته از خود و دیگران مراقبت کنید.

۲- سن آسانسور را جدی بگیرید

یک عامل مهم برای تعیین تعرفه بیمه آسانسور و نگهداری آن سن این وسیله است. هرچه سن قطعات بیشتر می‌شود، احتمال بروز خطا و حادثه نیز افزایش می‌یاید. پس لازم است که همواره صحت و درستی بخش‌های گوناگون آسانسور را چک کنید. مثلا اینکه آیا زنگ اضطراری کار می‌کند؟ چراغ‌ها سالم هستند؟ دکمه‌ها مشکلی ندارند و آیا سیستم برق به درستی به بخش‌های گوناگون می‌رسد؟ همین بررسی‌های ساده می‌تواند به حفظ بهتر آسانسور خانه؛ محل کار، مجتمع‌های تجاری و… کمک کرده و عمر آنها را افزایش دهد.

۳- سقوط آسانسور را بیمه کنید

یکی از ترس‌های همیشگی که برای سوار شدن به آسانسورها وجود دارد، پاره شدن کابل‌ها و سقوط آنهاست. حادثه‌ای که ممکن است هم در ساختمان‌های فرسوده و هم نوساز شاهد آن باشیم. این حادثه معمولا جراحات سنگینی را به بار می‌آورد و حتی ممکن است باعث مرگ افراد شود. برای جلوگیری از این حادثه پیش از بیمه، باید کابل‌ها از نظر تحمل بار بررسی شوند. علاوه بر این، قرقره‌ها هم باید کاملا سالم و بدون ایراد باشند. در کنار تمام این‌ها، مدیر ساختمان باید پس از حوادث چون زلزله، آتش سوزی و حتی طوفان‌های شدید، صحت و سلامت کابل‌ها را توسط یک کارشناس بازرسی و ارزیابی کند. بیمه آسانسور و نگهداری آن برای این موضوع حتی بررسی‌های مناسب را انجام می‌دهد.

۴- هر آسانسور در جای خودش

یکی از نکات بسیار مهم در بیمه آسانسور و نگهداری آن ، عدم حمل بار با آسانسور نفربر است. چرا که این آسانسورها تا وزن مشخصی را می‌توانند تحمل کنند. با گذر از این وزن، ممکن است برای آسانسور هر اتفاقی بیافتد. نکته دیگر اینکه حمل افراد با آسانسور باربری ممنوع است.

بیمه آسانسور باربری

طبق قوانین بیمه اگر در فردی در بیمه باربری باشد و به خاطر نقص و یا حادثه‌ای در آسانسور برایش مشکلی پیش بیاید، بیمه هزینه‌های درمانی آن فرد را تقبل نخواهد کرد. در نتیجه از هر آسانسور به اندازه توان و ظرفیتش استفاده کنید و اگر می‌خواهید بیمه بتواند از شما حمایت کند، قوانین را کامل و دقیق بدانید.

۵- تاریخ بیمه نامه را جدید بگیرید

فراموش نکنید که برای برای تمدید بیمه آسانسور و نگهداری آن باید حواس‌تان به تاریخ انقضای آن باشد. بیمه آسانسور مثل هر بیمه دیگری بسیار مهم است و اگر به موقع تمدید نشود می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. پس اگر می‌خواهید آسانسور خانه یا محل کارتان برای کسی مشکلی ایجاد نکند و اگر هم اتفاقی افتاد بتوانید غرامت‌های لازم را به افراد حادثه دیده پرداخت کنید، بیمه آسانسور را از یاد نبرید. با این بیمه بهترین‌ها نصیب‌تان خواهد بود.

۶- از هر شوینده‌ای استفاده نکنید

این روزها و به خصوص پس از شیوع کرونا، آسانسورها به عنوان یکی از محل‌های انتقال آلودگی شناخته شدند. به همین دلیل بسیاری از افراد با انواع شوینده‌ها تلاش می‌کنند تا کلیدها و محوطه داخلی آسانسور را تمیز کنند. اما هر شوینده‌ای برای آسانسور مناسب نیست و می‌تواند با نفوذ به شبکه داخلی آن، خسارات بسیاری را به بار بیاورد. برای تمیز کردن آسانسور از دستمال‌های نرم استفاده کنید و قبل از استفاده از آسانسور مطمئن شوید که تمام قسمت‌های آن خشک است. یاد داشته باشید که خود کابین و بدنه آسانسور نفربر بیمه نیست و اگر می‌خواهید این وسیله در بیمه باشد، باید برای ساختمان، بیمه آتش سوزی را فراهم کنید. پس تا جای ممکن مراقب آسانسور باشید.

بیمه آسانسور و تمیز کردن آن

۷- ظرفیت آسانسور را جدی بگیرید

آخرین نکته که در مبحث بیمه آسانسور و نگهداری آن اهمیت دارد، یک موضوع واضح و قدیمی است. موضوعی که شاید خیلی پیش پا افتاده به نظر برسد اما هنوز هم خیلی‌ها آن‌را رعایت نمی‌کنند و باعث مشکلات زیادی برای خود و دیگران می‌شوند. ظرفیت آسانسور همان چیزی است که در کابین آن حک شده است. وقتی بیش از اندازه آن افراد سوار آسانسور شوند، کابین نمی‌تواند به درستی حرکت کند. معمولا در این شرایط آسانسور بین طبقات گرفتار می‌شود. گاهی مسئولین ساختمان می‌توانند آسانسورها را نجات بدهند اما در بیشتر مواقع باید آتش نشانی به کمک بیاید. پس یادتان باشد که به نوشته‌ها و علائم هشدار دهنده داخل آسانسور حتما دقت کنید.

در این مطلب از ۷ نکته‌ای گفتیم که می‌تواند بیمه آسانسور و نگهداری آن را برایتان آسان‌تر و کم هزینه‌تر کند. آیا شما نکات یا روش‌های دیگری را سراغ دارید؟ فکر می‌کنید گرفتن بیمه آسانسور چقدر مهم است و چرا باید همه ساختمان‌ها آن‌را داشته باشند. بسیار ممنون و سپاسگزار خواهیم بود در بخش نظرات، در این باره برای ما بنویسید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه