بیمه آتش سوزی

تاریخچه بیمه آتش سوزیزمان مطالعه ۴ دقیقه

بیمه آتش سوزی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بیمه‌هایی است که در زندگی امروزی به آن نیاز داریم. فرق نمی‌کند برای خانه بیمه آتش سوزی بگیریم یا برای محل کار. در هر صورت وجود این بیمه، ضروری و بسیار هوشمندانه است. اما بیمه آتش سوزی کی و چگونه به زندگی ما راه پیدا کرد؟ اولین سرزمین‌هایی که وجود این بیمه را ضروری می‌دانستند چه کسانی بودند؟ در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان از تاریخچه این بیمه و نکات مهم مربوط به آن بیشتر بخوانید.

خرید بیمه آتش سوزی

آتش سوزی لندن و جرقه بیمه

یکشنبه، دوم سپتامبر سال ۱۶۶۶ یک آتش سوزی کوچک در نانوایی قدیمی که در منطقه قرون وسطایی لندن قرار داشت، آغاز شد. خیلی زود، آتش به دیگر خانه‌ها سرایت کرد و کم کم یک کوچه آتش گرفت. در آن زمان وسایل اطفا حریق خوبی در دسترس نبود و از آنجا که خانه‌ها بخش‌های چوبی داشتند، به سرعت آتش را به یکدیگر منتقل کردند.

کم کم آتش از کوچه و خیابان‌ها هم فراتر رفت و تمام محوطه‌ی لندن که پشت دیوار قدیمی قرار داشت آتش گرفت. دیواری که در زمان رومیان ساخته شده بود و بخش اعیان نشین و قسمت‌های دیگری از شهر را از هم جدا می‌کرد.

آتش سوزی لندن تا چهارشنبه ادامه پیدا کرد و حدود ۷۰۰۰۰ نفر از ساکنان، خانه‌هایشان را از دست دادند. علاوه بر این کلیسای جامع سنت پل که هنوز هم از سنبل‌های مهم لندن به شمار می‌رود، آسیب دید. آتش سوزی، بسیاری از ساختمان‌های دولتی را هم ویران کرد و شهر لندن در عرض سه روز تبدیل به یک مخروبه بزرگ شد.

آتش سوزی بزرگ لندن

با گذر از این حادثه، تفکر اولیه برای ایجاد بیمه آتش سوزی شکل گرفت. بیمه‌ای که هزینه و فشار یک رویداد تلخ را از دوش یک نفر برمی‌دارد و آن‌را بین دیگر افراد جامعه تقسیم می‌کند.

تولد بیمه آتش سوزی

با سر و سامان پیدا کردن سازمان آتش نشانی لندن، بیمه آتش سوزی هم کارش را آغاز کرد. نخستین ارائه کننده بیمه، اداره آتش سوزی بود که بعدها نامش را به فینکس یا Phoenix Fire Office تغییر داد. Phoenix که در لغت به معنای ققنوس است، به مردم نوید می‌داد که از میان خاکسترهای سوخته شهر لندن، دوباره زندگی، متولد خواهد شد. بیمه کم کم راهش را بین مردم پیدا کرد. در آن سال‌ها هزینه بیمه خانه‌های چوبی تقریبا دو برابر خانه‌های دیگر بود. در نتیجه همین موضوع باعث شد که ساختن خانه‌های مستحکم نیز بیشتر شود. پس از فینیکس، دو شرکت بیمه دیگر هم در بریتانیا بیمه آتش سوزی را ارائه کردند. پس از این رویداد، دیگر کشورهای اروپایی هم به فکر داشتن بیمه افتادند و کم کم فراگیری آن افزایش پیدا کرد. تا جایی که این بیمه در بسیاری از کشورها اولین بیمه بود.

اولین بیمه در ایران

داستان آغاز بیمه در ایران و پیشرفت آن به نام یکی از مردان بزرگی گره خورده که از دوره قاجار تا اوایل پهلوی، خدمات بسیاری را انجام داده بود. نام او علی اکبر داور بود. کسی که دادگستری نوین را در ایران پایه‌گذاری کرد و نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایران داشت. آقای داور، با پیگیری‌ها و تلاش‌های بسیار، توانست اولین بیمه ایرانی را پایه‌گذاری کند. سپس خانه خودش را بیمه آتش سوزی کرد تا مردم بیشتری برای داشتن بیمه ترغیب شوند.

علی اکبر داور و اولین بیمه

آقای داور را به سبب اقدامات بسیار مهم و تاثیر گذارش، امیرکبیر دوره پهلوی نام نهادند. مردی که در زمان مرگ تنها ۱۵ قران دارایی داشت. هنوز هم خیابان داور که ساختمان‌های دادگستری در آن قرار دارد، نام این مرد بزرگ را یدک می‌کشد و خانه داور هم، اولین خانه بیمه شده ایران است.

پوشش بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی فقط منحصر به وقایع مرتبط با آتش سوزی نیست و می‌تواند برای جبران مشکلات و صدمات دیگر هم کنارتان باشد. پوشش مستقیم این بیمه برای آتش سوزی، صاعقه و انفجار است. اما می‌تواند موارد دیگری را هم تحت پوشش قرار دهد. در ادامه از پوشش این بیمه و موارد مهم مربوط به آن بیشتر بخوانید.

جهت خرید بیمه آتش سوزی کلیک کنید.

بیمه زلزله

یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه، بیمه زلزله است. در تاریخ ایران زلزله‌های مهیبی ثبت شده است. زلزله طبس، زلزله منجیل، زلزله بم و زلزله کرمانشاه از جمله رویدادهای تلخی است که در عصر حاضر شاهد آنها بوده‌ایم. وقایعی که علاوه بر تلفات جانی، برای بازماندگان مشکلات مالی بسیاری را باعث شد. از آنجا که از ابتدای سال ۱۴۰۰ داشتن بیمه زلزله اجباری شده است، تمام ساختمان‌ها باید تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. هدف از این امر بالا بردن ایمنی و کاهش زمان دریافت خسارت در زمان‌های بحرانی است.

بیمه سیل

برای مردمی که کنار سدها، رودخانه‌ها، آبگیرها و در مسیر مسیل‌ها زندگی می‌کنند، همواره خطر سیل یک خطر جدی است. از این رو لازم است که مردم این نواحی با بیمه سیل که از زیر مجموعه‌های بیمه آتش سوزی است، از خود، خانواده، خانه و محیط‌های کارشان مراقبت کنند.

سقوط هواپیما

با پیشرفت تکنولوژی مخاطرات جدیدی هم به زندگی ما انسان‌ها وارد شد. به همین دلیل بیمه سقوط هواپیما، هلی کوپتر و یا اشیای ساقط شده نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفت تا با نگرانی کمتری بتوانیم رشد و ترقی تکنولوژی را شاهد باشیم.

بیمه طوفان و گردباد

آب و هوا، همواره یک شکل معینی دارد و می‌تواند در طی روزگار تغییر کند. به همین دلیل هم مناطق روستایی و هم شهری در خطر طوفان و گردبادها قرار دارند. در نتیجه با کمک بیمه طوفان می‌توان خسارات و مشکلات بسیاری را پوشش داد. متاسفانه به سبب خشکسالی‌های پی در پی، امرروزه بسیاری از شهرهای ایران در خطر طوفان‌های سهمگین هستند.

ترکیدگی لوله‌ها و ضایعات برف و باران

بیمه فکر همه جا را کرده. حتی ترکیدن لوله‌های آب یا آب و برفی که در اثر بارندگی زیاد، ممکن است به خانه یا کارگاه‌تان آسیب بزند. در نتیجه اگر در مناطق برفگیر هستید، این بیمه برایتان بسیار کاربردی خواهد بود. چرا که گاهی بارش برف‌های سنگین می‌تواند باعث شکسته شدن سقف‌ها و خسارات بسیار باشد.

دزدی با شکستن حرز

اگر خانه‌ای در زمان حضور و یا عدم حضور شما مورد دزدی قرار بگیرد، بیمه می‌تواند بخش مهمی از خسارات وارده را برایتان جبران کند.

شکستن شیشه

اگر در محله‌ای زندگی می‌کنید که بچه‌های بازیگوشی دارد و یا خانه شما ممکن است در معرض خطراتی باشد، با پوشش این بیمه می‌توانید از خطرات بسیاری در امان باشید.

ریزیش، رانش و فروکش زمین

با برداشت آب‌های زیرزمینی، صفحات زمین سست شده و ممکن است به راحتی بشکنند. در این شرایط یک عارضه طبیعی به نام دولین، شکل می‌گیرد. دولین همان چاه‌هایی است که به ناگهان وسط یک خانه، خیابان و یا حتی اتوبان ممکن است باز شود و تمام محیط اطرافش را ببلعد. دولین‌ها عمق‌های متفاوتی دارند و ممکن است آسیب‌های بسیار زیادی را وارد کنند. از سوی دیگر، رانش زمین نیز ممکن است در هر منطقه به خصوص مناطق کوهستانی رخ دهد. ریزش کوه نیز محیط‌های مسکونی بسیاری را در خطر قرار داده است. برای مراقبت از مردم در برابر تمام این‌ها و جبران خسارت‌ها، بیمه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

آتشفشان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایران، دارای ۱۰ کوه آتشفشانی است. مشهورترین آنها کوه دماوند، بلندترین کوه ایران و اولین اثر طبیعی ملی می‌باشد. در بین این کوه‌ها، آخرین فوران مربوط به کوه تفتان بوده که در سال ۱۹۹۳ فوران کرده است. با اینکه بقیه کوه‌ها هزاران سال است که خاموشند اما متخصصان زمین شناسی، احتمال فوران آنها را دست کم نمی‌گیرند. آنها معتقدند که حداقل دماوند، ممکن است خروج گاز و گوگرد را در طی سالیان، داشته باشد. جالب است بدانید که اگر دماوند در فصل‌های سرد سال فوران کند، احتمالا به استان مازندران خسارت وارد خواهد کرد و اگر تابستان این فوران اتفاق بیافتد، خطر بیشتر متوجه تهران و شهرک‌های اطراف آن است.

مسئولیت آتش سوزی در قبال همسایگان

یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه آتش سوزی، حفاظت از همسایگان است. ممکن است بر اثر یک حادثه یا بی احتیاطی، آتش سوزی به خانه یا اموال همسایه‌ها نیز آسیب برساند. در این شرایط خدمات بیمه آتش سوزی، می‌تواند خسارات وارد شده را جبران کند.

در این مطلب به بررسی بیمه آتش سوزی، سابقه ایجاد آن در جهان و ایران و پوشش‌های آن پرداختیم. بیمه آتش سوزی یک ضرورت در دنیای فعلی است و می‌تواند خسارت‌های بسیاری را پوشش بدهد. با کمک بیمه آتش سوزی، خانه، کارگاه و کسب و کار خود را ایمن کرده و از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند خواهید شد. آیا شما فکر می‌کنید وجود بیمه آتش سوزی ضروری است؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این باره برای ما بنویسید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه