تاریخچه بیمه

تاریخچه بیمه در جهان و ایرانزمان مطالعه ۳ دقیقه

داستان بیمه از کجا شروع می‌شود و چگونه انسان‌ها در دوران گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که باید بیمه را جدی بگیرند؟ آیا بیمه تنها مختص به دنیای فعلی است و یا ریشه‌های آغاز آن به زمان دورتری برمی‌گردد؟ در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، می‌خواهیم از تاریخچه بیمه در جهان و ایران، بیشتر بخوانیم.

اولین بیمه‌ها در جهان

تاریخ می‌گوید، نخستین کسانی که به فکر بیمه افتادند، بازرگانان بودند. آنها باید محصولات خود را از بین سرزمین‌های گوناگون عبور می‌دادند و آن‌را به سلامت به دست مشتریان می‌رساندند. در این بین، دریانوردان مشکلات بیشتری داشتند. آنها در خطر یورش دزدادن دریایی، طوفان‌ها و مشکلات دیگری بودند. پس به فکر ساختن بیمه افتادند.

برای مثال، فینیقی‌ها که دریانوردانی خبره و مشهور بودند، از بیمه کمک گرفتند تا با خیالی آسوده از مسیرهای پر پیچ و خم بگذرند. ضمنا آنها، علاوه بر بیمه ، ساز و کاری را برای گرفتن وام هم در نظر گرفته بودند.

علاوه بر فینیقی‌ها، مردم یونان و چین هم بیمه‌هایی را برای دریانوردان داشتند و با کمک آن تلاش‌ می‌کردند، در زمان بروز حوادث، از یکدیگر بیشتر مراقبت کنند.

پیشینه بیمه در ایران باستان

تاریخ شکل‌گیری بیمه در ایران، احتمالا به هزاران سال پیش می‌رسد. سال‌ها پیش از منطقه شهداد کرمان ظروف سفالی استوانه‌ای شکلی پیدا شد که در بسته بودند و درون آنها گلوله‌های گلی بود.

باستان‌شناسان با تفحص و بررسی دریافتند که این ظروف مخصوص بازرگانانی بوده که محصولات و تولیدات گوناگون را به نقاط مختلف عالم می‌فرستادند. آز آنجا که راه‌های ارتباطی وجود نداشته و یا دسترسی به آنها بسیار سخت بوده، هر بازرگان، همراه با بار خود یک یا چند تا از این ظروف استوانه‌ای را روانه می‌کرده است.

اما قبل از آن به تعداد بسته‌هایی که فرستاده می‌شده، درون استوانه گلوله‌های گلی می‌انداختند و بعد در آن‌را پلمپ می‌کردند. وقتی پس از هفته‌ها یا ماه‌ها، محصولات به مقصد مورد نظر می‌رسیده، گیرنده در ظرف استوانه‌ای را باز و تعداد گلوله‌های گلی را با بسته‌ها چک می‌کرده.

این روش کمک می‌کرد تا ملت‌ها بدون آنکه حتی همدیگر را ببینند یا زبان هم را بفهمند، بتوانند ایمن و راحت با هم ارتباط داشته باشند.

این استوانه‌های گلی نوعی بیمه اخلاقی و گواهی از شعور و آگاهی در زمان باستان هستند.

تولد بیمه به شکل امروزی

با اینکه هر ملت و سرزمینی به نوعی با بیمه آشنا بود اما آنچه که به ایجاد یک بیمه سازمان‌دهی شده منجر شد، با شکل کهن آن کمی متفاوت بود.

تاریخچه بیمه در اوایل قرن هفدهم میلادی، گروهی از دریانوردان انگلیسی در کافه‌ای به اسم «لویدز» گرد هم آمدند تا پیمانی مهم ببندند. آنها که از قرن‌ها پیش بیمه را به شکل زبانی داشتند، آن‌را روی کاغذ آوردند و با هم پیمان بستند که در سود و زیان، با هم شریک باشند. این پیمان سرآغازی برای تولد یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه جهان به نام لویدز بود.

در همان سال‌ها آتش سوزی بزرگی در لندن اتفاق افتاد که خسارت بسیاری را به دولت و مردم وارد کرد. این واقعه نیز باز هم مردم را در کافه لویدز گرد هم آورد تا ایده اولیه بیمه آتش سوزی نیز شکل بگیرد.

کمی بعد، بیمه آتش سوزی به عنوان اولین بیمه وارد آمریکا نیز شد. چرا که در آن زمان بسیاری از خانه‌ها از جنس چوب بودند و حریق‌ها می‌توانست خسارات مالی و جانی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

جالب است بدانید بیمه ماهان به عنوان یکی از بزرگترین ارائه کننده‌های بیمه آتش سوزی با بهترین نرخ و شرایط در ایران است.

اولین بیمه نوین در ایران

نخستین شرکت‌های بیمه در ایران، از روسیه آمده بودند. آنها در سال ۱۳۱۴ خدمات بیمه‌ای را در کشورمان پایه‌گذاری کردند. اما در همان سال‌ها، ایرانیان نیز برای داشتن بیمه فعالیت‌هایی را آغاز کردند و شرکت بیمه ایران نیز در سال ۱۳۱۴ تاسیس شد. سرمایه اولیه برای تاسیس بیمه ایران ۲ میلیون تومان بود و آقای علی اکبر داور به همراه وزیر مالیه وقت، آن‌را تاسیس کردند.

جالب است بدانید که اولین بیمه نامه ایران، در همان روز افتتاح بیمه ایران صادر شد. آن بیمه، بیمه آتش سوزی خانه آقای داور بود.

بیمه ایران تا سال‌ها، تنها به ارائه بیمه آتش سوزی و حمل و نقل می‌پرداخت. اما به مرور رشته‌ بیمه‌های دیگر مانند بیمه بازرگانی و بیمه کارگران نیز به محصولاتش اضافه شد.

دو سال پس از تاسیس بیمه ایران، قانون بیمه نیز در مجلس وقت تایید شد. این قانون هنوز هم معتبر است. با گذشت سال‌ها، کم کم بیمه‌های خارجی دیگری نیز در ایران شروع به فعالیت کردند تا اینکه جهان جهانی دوم رخ داد.

با اینکه ایران در این جنگ اعلام بی‌طرفی کرده بود، اما خاک و آسمان ایران در امان نبود و تغییرات جهان بر روی ایران نیز اثر گذاشت.

پس از جنگ جهانی، از شرکت‌های بیمه خارجی خواسته شد تا سقف ودیعه خود را افزایش دهند. با این تصمیم برخی از شرکت‌های بیمه خارجی؛ از ایران رفتند و شرکت‌های داخلی رشد کردند.

انواع بیمه در جهان امروز

حالا با گذشت قرن‌ها، بیمه یکی از مهم‌ترین اجزای زندگی ماست و تقریبا بیشتر افراد جامعه از آن خبر دارند. در این راستا و به سبب گسترش جوامع و دولت‌ها، انواع بیمه شکل گرفت. در ادامه این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، از مهم‌ترین بیمه‌ها برایتان گفته‌ایم. لازم به ذکر است که به جز این بیمه‌ها، در ایران و جهان انواع بیمه دیگری هم وجود دارد که در مطالب دیگری به آنها اشاره خواهیم کرد.

بیمه آتش سوزی

به سبب وجود این بیمه، می‌توانید در برابر حوادثی چون آتش سوزی، صاعقه و انفجار، از ملک و دارایی‌های خود مراقبت کنید. اگر می‌خواهید بیشتر درباره این بیمه بدانید، صفحه بیمه آتش سوزی ماهان را مطالعه بفرمایید.

بیمه حمل و نقل

از قدیمی‌ترین بیمه‌های جهان که به بازرگانان و مصرف کنندگان کالا کمک می‌کند با دغدغه و نگرانی کمتری محصولات و خدمات را در سرتاسر جهان دریافت کنند. تاریخچه بیمه با بیمه حمل و نقل تحول بسیاری پیدا کرد.

بیمه مسافرتی

امروزه پیش از بستن چمدان‌هایتان باید اول به فکر بیمه سفر باشید. این بیمه از الزامات برای ورود به بسیاری از کشورهاست و از افراد در برابر حوادث و مشکلات در طول سفر مراقبت خواهد کرد.

بیمه عمر

یکی از بهترین بیمه‌ها که از کودکی تا روزهای کهنسالی می‌تواند برایتان سودمند باشد، بیمه عمر است. اگر می‌خواهید درباره بیمه عمر بیشتر بدانید، می‌توانید مطلب ۱۰ نکته مهم درباره بیمه عمر را بخوانید و یا برای خرید آنلاین بیمه عمر به سایت بیمه ماهان سر بزنید.

بیمه حوادث

در طول بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، ممکن است حوادث غیر مترقبه‌ای مانند سقوط، نقص عضو و یا حتی فوت پیش بیاید. بیمه حوادث برای پوشش دادن این مشکلات، شکل گرفته است.

بیمه درمان

از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین بیمه‌های عصر حاضر بیمه درمان است. چرا که هزینه‌های درمان بسیار بالا رفته و بدون بیمه تامین مخارج با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد. به همین دلیل بیمه درمان را باید جدی بگیریم.

بیمه هواپیما

با افزایش سفرهای هوایی، شرکت‌های حمل و نقل بیمه هوایی را ارائه کردند. به سبب وجود این بیمه بسیاری از رویدادها پوشش داده می‌شود که ممکن است به افراد، هواپیما و یا شخص ثالث آسیب وارد شده باشد.

بیمه پول

شاید بسیاری از افراد ندانند که می‌توانند پول در گردش و یا پول در صندوق‌شان را بیمه کنند. این بیمه می‌تواند از بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات در آینده نیز جلوگیری نماید.

در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان به بررسی تاریخچه بیمه در جهان و ایران پرداختیم. سپس از اولین بیمه‌ها گفتیم و مهم‌ترین بیمه‌های امروزی را توضیح دادیم. آیا شما هم به بیمه نیاز دارید و یا می‌خواهید بیشتر درباره بیمه‌ها بدانید؟ کارشناسان ما در بیمه ماهان همواره کنارتان خواهند بود تا بهترین و کامل‌ترین اطلاعات را در اختیارتان بگذارند.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه