بیمه مسئولیت پزشکان

۷ سوال مهم در بیمه مسئولیت پزشکانزمان مطالعه ۴ دقیقه

پزشکی، یکی از پرمسئولیت‌ترین شغل‌های دنیاست. به همین دلیل یکی از رشته بیمه‌های مهم دنیای امروزی بیمه مسئولیت پزشکان است. این بیمه تلاش می‌کند تا خسارت‌ها و مشکلاتی که ممکن است در حین درمان؛ عمل جراحی و تجویزها صورت می‌گیرد را پوشش دهد. طبق آمارها، در شرایط عادی حدود ۹۰۰ میلیون مراجعه پزشکی وجود دارد. از این رقم سالانه حدود ۱۳۰۰۰ پرونده پزشکی تشکیل می‌شود که می‌تواند موارد گوناگونی را در بر بگیرد. معمولا پرونده‌های پزشکی، زمان دادرسی بیشتری نسبت به دیگر پرونده‌ها دارند. از سوی دیگر، هرچه میزان خسارت بالاتر باشد، مدت زمان رسیدگی هم افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این پس از رای دادگاه، باز هم طرفین می‌توانند تا ۲۰ روز نسبت به رای شکایت داشته باشند. به همین دلیل بیمه مسئولیت پزشک، نکات مهمی برای پزشکان و بیماران دارد که در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، می‌خواهیم به بررسی آنها بپردازیم. در ادامه مقاله، از ۷ سوال مهم در بیمه مسئولیت پزشکان، بیشتر بخوانید.

انواع بیمه مسئولیت پزشکان

بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟

در سال ۱۳۶۵، یکی از زیرشاخه‌های بیمه مسئولیت حرفه‌ای، به‌نام بیمه مسئولیت پزشکان شکل گرفت. هدف از این بیمه پوشش دادن خساراتی بود که پزشکان، پیراپزشکان، دندان‌پزشکان و پرستاران ممکن بود باعث آن شوند. از آنجا که طیف خطاهای پزشکی می‌تواند از صدمات ناچیز شروع و به نقص عضو حتی مرگ منجر شود، این بیمه تلاش می‌کند تا هزینه‌هایی که پزشکان قادر به پرداخت آن نیستند را پوشش بدهد.

اما پزشکانی که بیمه مسئولیت دارند، بسیار سریع‌تر می‌توانند به نتیجه برسند و اگر قصوری هم اتفاق افتاده آن‌را جبران کنند. بیمه مسئولیت پزشکان بیمه ماهان در ۵ دقیقه صادر و در اختیارتان قرار می‌گیرد. اما اگر درباره این بیمه سوال‌هایی دارید، ادامه مطلب را بخوانید.

۱- کدام پزشکان بیشتر به بیمه مسئولیت پزشکان نیاز دارند؟

آمارها می‌گویند قصور در درمان امری اجتناب ناپذیر است. بی‌شک هیچ پزشکی نمی‌خواهد موجب اضافه شدن مشکلات بیمارش شود و یا شاهد مرگ او باشد. به همین دلیل بیمه مسئولیت پزشکی در کنار تیم درمان قرار می‌گیرد تا بیشتر و بهتر از فرآیندهای بهبود، حفاظت کند. طبق بررسی‌ها، پزشکان زنان و زایمان، جراح‌های عمومی و دندان پزشکان، بیشترین پرونده‌های شکایت را داشته‌اند. برای مثال، پزشک زنان ممکن است در هنگام زایمان به صورت ناخواسته موجب شکستگی، بریدگی و حتی قطع عضو در نوزاد شود. همچنین ممکن است مادران وضعیت وخیمی را تجربه کنند که برای آنها خطر مرگ داشته باشد. از سوی دیگر جراح‌های عمومی در مواقع بحرانی مجبور به انجام چند وظیفه در کنار هم هستند. در نتیجه ممکن است ضریب خطای آنها در تشخیص و درمان بالا برود. در نهایت دندان پزشکان به عنوان یکی از حساس‌ترین گروه‌های درمان، زیر نگاه تیز بینانه بیمارانی هستند که زیبایی و درمان دندان‌هایشان به آنها اعتماد به نفس می‌دهد. اگر شما پزشک هستید و در این گروه‌ها و دیگر شاخه‌های پزشکی فعالیت می‌کنید، بی‌شک باید بیمه مسئولیت پزشکان را جدی بگیرید.

بیمه مسئولیت دندان پزشک

۲- آیا همه قصور پزشکی از سمت پزشکان است؟

بی‌شک خیر! نمی‌توان تمام آنچه که برای بیمار رخ می‌دهد را به قصور شخص پزشکی مرتبط دانست. گاهی آزمایشگاه‌ها، عدم ضدعفونی اصولی اتاق عمل و خرابی دستگاه‌ها، ممکن است برای بیمار مشکلات بسیاری را رقم بزند. در این شرایط، ممکن است رسیدگی به پرونده‌ها مدت بیشتری طول بکشد و مشکلات بسیاری را برای ادامه طبابت پزشک فراهم کند. به همین دلیل با داشتن بیمه مسئولیت پزشکی می‌تواند روند پیگیری و رفع مشکلات را بسیار سریع‌تر طی کرد.

۳- قیمت بیمه مسئولیت پزشکان چقدر است؟

پزشکان می‌توانند سالانه تا چند برابر دیه یک انسان خود را بیمه کنند. به همین دلیل شرکت بیمه ماهان انواع تعرفه‌های بیمه را ارائه می‌کند. در قیمت بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان، عواملی مانند رزیدنت بودن یا نبودن و سابقه بیمه مسئولیت تاثیر دارد. چرا که اگر سال‌های قبل بیمه شده باشید و پرونده شکایتی از شما ثبت نشده باشد، می‌توانید سال بعد از تخفیف‌های ویژه استفاده کنید. لازم به ذکر است که این بیمه یک ساله است و اگر می‌خواهید زمان بیشتر یا کمتری خودتان را بیمه کنید، باید آن‌را با بیمه گذار در میان بگذارید. برای اطلاع از قیمت دقیق بیمه می‌توانید در صفحه خرید بیمه مسئولیت پزشکان با وارد کردن چند گزینه، به سرعت قیمت بیمه انواع بیمه‌گذارها را با هم مقایسه کرده و در کمتر از ۵ دقیقه بیمه خود را خریداری کنید.

۴- چه افرادی می‌توانند بیمه مسئولیت پزشکی بگیرند؟

در مجموع بیمه مسئولیت پزشکان برای ۴ گروه از شاغلین ارائه می‌شود. این افراد به شرح زیر هستند:

گروه اول: جراحان متخصص زنان و زایمان، جراح عمومی، بیهوشی، ارتوپدی و ماما

گروه دو: جراح متخصص قلب، مغز و اعصاب، چشم، ترمیمی و پلاستیک، ارولوژی

گروه سوم: جراح متخصص فک و صورت، گوش و حلق و بینی، دندان و لثه، پوست و کودکان

گروه چهارم: پزشکان متخصص غیر جراح و جراحانی که به عللی عمل جراحی انجام نمی‌دهند، دندانپزشکان، پزشکان عمومی و متخصصین اندوسکوپی، رادیولوژی، میکروبیولوژی و داروسازی، مامای تجربی

۵- آیا پیراپزشک هم می‌توانید بیمه مسئولیت پزشکان بگیرد؟

بله در صورتی که در گروه‌های زیر قرار دارید، می‌توانید از بیمه مسئولیت پیراپزشکان استفاده کنید.

گروه یک: ماماهای که در بیمارستان شاغل هستند، داندانپزشک تجربی و بهداشت‌کاران

گروه دو: کارشناسان ارشد و تکنسین‌های بیهوشی، کارشناس فیزیوتراپی، پرستاران، بهیاران شاغل در کلیه بخشهای CCU و ICU، دیالیز و بخش اورژانس

گروه سه: پرستاران و بهیاران دیگر بخشها، تکنسین‌ اتاق عمل، پرستاران و بهیاران اتاق عمل

گروه چهار: تکنسین بخش رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن و MRI و کارشناس و تکنسین آزمایشگاه، داروخانه، تکنسین‌های نوارنگاری و CSR و کمک بهیاران

بیمه مسئولیت تکنسین رادیولوژی

۶- مرور زمان در بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟

بیمه نامه مسئولیت پزشک در مدت زمان بیمه و حداکثر ۴ سال پس از انقضای آن معتبر است. یعنی اگر در مدت داشتن بیمه نامه عمل جراحی یا فعالیت پزشکی انجام شود و تا ۴ سال بعد بیماری برای شکایت مراجعه کند، پزشک می‌تواند از بیمه خود استفاده کند. البته ذکر این نکته ضروری است که این بیمه تنها برای داخل مرزهای ایران اعتبار دارد. علاوه بر این، فعالیت درمانی باید حتما در یکی از مراکز معتبر پزشکی انجام شده باشد.

۷- بیمه مسئولیت پزشک چه چیزهایی را شامل نمی‌شود؟

برای کادر درمان، دانستن این نکته بسیار ضروری است و می‌تواند در آینده شغلی و حرفه‌ای آنها بسیار موثر باشد. از جمله مواردی که بیمه برای آنها خسارتی پرداخت نمی‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پزشک یا پیراپزشک، فعالتی خارج از وظایف و محدوده شغلی خود انجام بدهد.
  • پزشک یا پیراپزشک به دلیل نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر حالت عادی نداشته و باعث ایجاد مشکل در بیمار شده باشد.
  • فعالیتی خارج از ضوابط و مقررات جاری انجام شده باشد.
  • در اثر استفاده بی رویه و بدون دلیل تششعات رادیو اکتیو یا انرژی هسته‌ای برای بیمار مشکل ایجاد شده باشد.
  • خسارت‌های ناشی از عدم النفع باشد
  • مراجع تایید کنند که عمد پزشک در کار بوده است.

در این مطلب به بررسی ۷ سوال مهمی پرداختیم که ممکن است برای کادر درمان در جهت دریافت بیمه مسئولیت پزشکان پیش بیاید. آیا شما تجربه استفاده از این بیمه را داشته‌اید؟ فکر می‌کنید داشتن این بیمه برای کدام گروه از پزشکان ضروری‌تر است؟ بسیار ممنون خواهیم بود نظرات و پرسش‌های خود را درباره بیمه پزشکان در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه