بیمه مسئولیت حرفه ای وکیلان

بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکیلانزمان مطالعه ۳ دقیقه

بیمه مسئولیت حرفه ای وکیلان یکی از بیمه‌های مسئولیتی است که به سبب حساسیت شغل وکیلان، بسیار مهم است. این بیمه در کنار بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان، می‌تواند یک انتخاب عالی برای وکیلانی باشد که همواره بر روی پرونده‌ها و موضوعات حساس کار می‌کنند. این بیمه در تلاش است تا مسئولیت ویکلان دادگستری در برابر موکلانشان را بیمه کند و در واقع خسارت‌های احتمالی که ممکن است در نتیجه عملکرد وکیل بر موکل وارد شود را تحت پوشش خود قرار دهید. در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان به بررسی این بیمه مسئولیت و نکات مهم پیرامون آن پرداخته‌ایم.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا چیست؟

وکیلان از تاثیرگذارترین افراد جامعه هستند. آنها در اعاده دادرسی نفش مهمی دارند و می‌توانند زندگی یک یا چند نفر را تغییر دهند. به سبب حساسیت کار وکلا، بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکیلان توسط شرکت‌های بیمه ارائه شده است. این بیمه در صدد است تا قصور غیرعمدی که در جریان اعاده دادرسی از طرف وکیل بر موکل وارد شده است را تا حد ممکن جبران کند. قصوری که بنابر شرایطی اتفاق افتاده و موضوع بیمه مسئولیت حرفه‌ای نیز به آن پرداخته باشند. از سوی دیگر، اگر وکیل در میانه روند حقوقی اعاده دادرسی فوت کند و یا دچار نقص عضو نیز بشود؛ خود او یا خانواده‌اش می‌توانند با بیمه مسئولیت حرفه‌ای، حق و حقوق موکلان را بپردازند. در نتیجه این بیمه برای وکیلان حرفه‌ای و حتی تازه کار، یک بیمه ضروری است و نباید بدون داشتن آن، روند و فعالیت‌های حساس خود را دنبال کنند. به همین دلیل شرکت‌های بیمه با ارائه بیمه بیمه مسئولیت حرفه ای وکیلان درصدد این هستند که خدمات کامل و عالی را به وکلای عزیز ارائه کنند.

پوشش‌های بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکیلان

بیمه مسئولیت حرفه ای وکیلان پوشش‌هایی متناسب با نیاز افراد این جامعه دارد. به همین دلیل در آن نکات حرفه‌ای که یک وکیل به آن احتیاج دارد، دیده شده. پوشش‌های بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا به شرح زیر است که وکیل می‌تواند آنها را در طول مدت بیمه خود انتخاب و اجرایی کند.

مدت زمان پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکیلان

تعهد بیمه‌گر می‌شود تا برای خسارت مالی در هر مورد ادعای حقوقی هزینه‌ها بپردازد

حداکثر تعهد بیمه‌گر برای مبلغ حق‌الزحمه در هر مورد ادعای حقوقی که وکیلان آنها را پذیرفته‌اند

حداکثر تعهد بیمه‌گر برای خسارت مالی در طول مدت بیمه نامه که می‌تواند با توجه به صلاحدید وکیل اجرایی شود

نکات مهم در بیمه مسئولیت وکیلان

اگر شما وکیل هستید و می‌خواهید برای بیمه مسئولیت حرفه ای وکیلان اقدام کنید، باید چند نکته مهم درباره این بیمه را بدانید.

۱- اگر در طی دادرسی موردی پیش آمد که طی آن باید خسارتی را از شرکت بیمه دریافت کنید، حتما طی ۴۸ ساعت اطلاعات لازم را به دفتر بیمه ارائه بدهید.

۲- بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکیلان تنها در ایران کاربرد دارد و طبق قوانین داخل کشور تنظیم شده است.

۳- این بیمه دارای فرانشیز است و با توجه به اولویت‌ها و نیازهایتان می‌توانید سقف آن را تعیین کنید.

۴- اگر زمان دادرسی تا پس از موعد پایان بیمه ادامه پیدا کند، بیمه تعهدی در پرداخت خسارت بیمه مسئولیت حرفه ای وکیلان ندارد.

مدت زمان بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا

زمانی که شرکت بیمه به صورت پیش فرض برای بیمه مسئولیت در نظر گرفته است، یک سال است. در صورتی که وکیلی مایل به تمدید قراردادش نباشد، می‌تواند ۱۵ روز قبل از تمدید قرارداد، درخواست فسخ آن را به شرکت بیمه ارائه کند. اما در صورتی که این اتفاق نیافتد، قرارداد بیمه خود به خود تمدید شده و برای یک سال دیگر می‌توان از آن استفاده کرد. برای قطعی شدن قرارداد بیمه، لازم است که مبلغ مربوط به آن پرداخت شود تا بیمه به صورت حرفه‌ای کارایی داشته باشد.

مواردی که تحت پوشش بیمه وکلا نیست

در هر بیمه‌ای مواردی وجود دارد که تحت پوشش بیمه مورد نظر قرار نمی‌گیرد. درباره این بیمه به خصوص، موارد زیر در دسته پوشش‌های بیمه‌ای نیستند:

خسارت‌هایی که از عمد و تقلب بیمه‌گذار، کارکنان، نمایندگان و شرکای آنها ایجاد شده باشد

خسارات ناشی از انفجارهای اتمی، تشعشعات رادیو اکتیو و سایر عواملی که در این دسته قرار دارند

خسارات ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و…

خسارات مربوط به مسئولیت مدنی ناشی از قراردادهایی که بیمه‌گذار با دیگران (غیر از موکلین) منعقد کرده است و بیمه در جریان آنها نیست

فسخ بیمه مسئولیت وکیل

در مواردی ممکن است لازم باشد که بیمه پیش از رسیدن موعد مقرر فسخ شود. این موارد به شرح زیر است:

۱- اگر در غیر از موارد اضطراری، وکیل به تعهدات خود عمل نکند، بیمه می‌تواند قرارداد را فسخ و مبلغی را از بیمه گذار دریافت کند.

۲- اگر به درخواست طرفین یا یکی از طرفین درخواست فسخ قرار داد داده شود، بیمه بعد از اخطار کتبی، بیمه را کنسل کرده و مبلغ باقی مانده را نیز بازمی‌گرداند.

۳- اگر وکیل موضوعی را کتمان کند، بیمه وظیفه جبران این خسارت را ندارد و در نتیجه قرارداد نیز فسخ می‌شود.

۴- اگر در طول دادرسی بیمه گذار متوجه شود که خطر بیشتری وجود دارد اما مبلغ اضافه‌ای بابت بیمه آن نپردازد، نه تنها بیمه مبلغی را واریز نخواهد کرد، بلکه قرارداد قبلی هم از بین می‌رود.

خرید بیمه مسئولیت

آیا برای کسب و کار خود نیاز به یک بیمه جامع و کامل دارید؟ بیمه‌ای که بتواند هزینه‌ها و خطرات را پوشش دهد و از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری کند؟ بیمه ماهان با ارائه انواع بیمه‌های مسئولیت حرفه‌ای همراه شماست. برای خرید بیمه و اطلاع از نکات مهم پیرامون آن، می‌توانید با ما تماس بگیرید و در کمتر از ۵ دقیقه، صاحب بهترین بیمه شوید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه