بیمه در زمان تصادف

۷ نکته‌ی بیمه‌ای مهم، در زمان تصادفزمان مطالعه ۲ دقیقه

بیمه در زمان تصادف چه کارایی دارد و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟ اگر مقصر صحنه تصادف ما باشیم، عملکرد بیمه چگونه است و اگر ما راننده آسیب دیده باشیم، چگونه می‌توانیم خسارت‌های خود را از بیمه دریافت کنیم؟ بیمه ماهان با سال‌ها تجربه و صدور هزاران بیمه نامه در طول سال، در این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، برایتان از ۷ نکته مهم بیمه‌ای می‌گوید که می‌توانید در زمان تصادف از آنها استفاده کنید.

بیمه در زمان وقوع تصادف

با گواهینامه تاریخ گذشته، بیمه معتبر است

اولین نکته‌ای که باید درباره بیمه در زمان تصادف بدانید، این است که اگر اعتبار گواهینامه‌تان تمام شده باشد و فراموش کرده باشید که آن‌را بررسی کنید، اما بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشید، بیمه شما معتبر است. در نتیجه می‌توانید از آن برای جبران خسارت‌ها استفاده کنید. درواقع اگر گواهینامه داشته باشید (هرچند که اعتبار آن نیاز به تمدید داشته باشد) و بیمه شخص ثالث‌تان بدون مشکل باشد، می‌توانید از بیمه استفاده کنید.

دریافت سریع خسارت، با کروکی سازشی

پس از تصادف، اگر مجروح و یا کشته‌ای در صحنه‌ی تصادف نباشد، می‌توانید با کروکی سازشی که پلیس می‌کشد و دو طرف تصادف روی آن اتفاق نظر دارند، به دفتر بیمه مراجعه کنید. در این شرایط کار برای بیمه بسیار آسان‌تر است و باسرعت بیشتری می‌تواند خسارت ماشین آسیب دیده را پرداخت کند. البته گرفتن کروکی سازشی هم شرایط خاص خودش را دارد. مثلا اینکه هر دو راننده بیمه و گواهینامه داشته باشند و بر سر اینکه چه کسی مقصر بوده، به توافق برسند.

پرداخت خسارت به راننده آسیب دیده

پوشش جانی بیمه شخص ثالث شامل دیه فوت، ارش یا دیه در صورت  نقص عضو و هزینه پزشکی است. از کاربردی‌ترین نکات بیمه ثالث این است که اگر در حادثه‌ای شخص زیان‌دیده بابت آسیب جانی از شرکت بیمه دیه یا ارش گرفته باشد لازم است بداند شرکت بیمه موظف است علاوه بر خسارت پرداخت شده، مبلغی هم بعنوان هزینه پزشکی پرداخت کند  تا زیان‌دیده بتواند آسیب ایجاد شده را جبران کند. طبق اصلاحیه جدید قانون بیمه شخص ثالث، راننده مقصر نیز می‌تواند علاوه بر ارش یا دیه در صورت لزوم هزینه پزشکی را از محل بیمه حوادث راننده (یکی از پوشش های بیمه شخص ثالث) از شرکت بیمه دریافت کند.

بیمه شخص ثالث می‌تواند یک وثیقه باشد

طبق ماده ۲۱ قانون اصلاح بیمه شخص ثالث، اگر جرم غیر عمدی رخ دهد، بیمه شخص ثالث می‌تواند به عنوان وثیقه کارایی داشته باشد. درواقع بیمه شخص ثالث یک سند رسمی است و برای مراجع قضایی هم قابل قبول است. در نتیجه اگر تصادفی رخ دارد و تنها مدرکی که داشتید، بیمه شخص ثالث بود، می‌توانید از آن به راحتی استفاده کنید.

پرداخت خسارت ماشین‌های پارک شده

گاهی تصادف‌های عجیبی ممکن است رخ دهد. مثلا اینکه شما ماشین‌تان را جایی در خیابان پارک کرده‌اید و ناگهان یک ماشین دیگر، با شما برخورد می‌کند. این برخورد ممکن است موجب حرکت ماشین شما و برخورد آن با ماشین‌هایی که مجاور شما بوده‌اند، شود. در این شرایط، راننده‌ای که با شما تصادف کرده، مسئول پرداخت خسارت ماشین شما و ماشین یا ماشین‌هایی است که شما با آن برخورد کرده‌اید. در واقع راننده‌ی مقصر، فقط همان ماشین اول است و بقیه ماشین‌ها نبازی به پرداخت خسارت یا استفاده از بیمه شخص ثالث خود را ندارند. به همین دلیل دانستن قوانین بیمه در زمان تصادف بسیار مهم است.

محدوده پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث

پوشش جانی بیمه شخص ثالث شامل دیه فوت، ارش یا دیه در صورت نقص عضو و هزینه پزشکی است. از کاربردی‌ترین نکات بیمه ثالث این است که اگر در حادثه‌ای شخص زیان‌دیده بابت آسیب جانی از شرکت بیمه دیه یا ارش گرفته باشد لازم است بداند شرکت بیمه موظف است علاوه بر خسارت پرداخت شده، مبلغی هم به‌عنوان هزینه پزشکی پرداخت کند تا زیان‌دیده بتواند آسیب ایجاد شده را جبران کند. طبق اصلاحیه جدید قانون بیمه شخص ثالث، راننده مقصر نیز می‌تواند علاوه بر ارش یا دیه در صورت لزوم هزینه پزشکی را از محل بیمه حوادث راننده (یکی از پوشش های بیمه شخص ثالث) از شرکت بیمه دریافت کند.

شرایط بازیافت خسارت بیمه شخص ثالث

در مواردی، شرکت بیمه می‌تواند هزینه‌ای را که به عنوان خسارت بیمه شخص ثالث پرداخت کرده است، از راننده مقصر پس بگیرید. این شرایط شامل موارد زیر است:

اگر ثابت شود، زیان وارده از جانب راننده از روی عمد بوده است.

چنانچه راننده مقصر در حین رانندگی مواد مخدر، روان‌گردان یا مشروبات الکلی استفاده کرده باشد

چنانچه خودرو توسط راننده مقصر حادثه به سرقت رفته باشد و یا راننده از مسروقه بودن آن مطلع باشد.

در صورتی که راننده گواهی‌نامه معتبر نداشته باشد یا گواهی‌نامه او متناسب با وسیله نقلیه نباشد.

در این مطلب به بررسی نکات مهم پیرامون بیمه در زمان تصادف پرداختیم و آن‌را از زوایای گوناگون، بررسی کردیم. آنچه که در این مطلب مهم است، بالا بردن دانش‌های کاربردی و استفاده مقتضی از آنها در زمان بروز حوادث است. نکاتی که بهتر است پیش از وقوع اتفاق، از آن با خبر باشیم تا اگر روزی به آن نیاز پیدا کردیم، بتوانیم بهترین و سریع‌ترین اقدام را داشته باشیم. اگر برای خرید بیمه شخص ثالث و یا تمدید آن سوالی داشتید، بیمه ماهان همراه شماست.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه