گارانتی با بیمه چه فرقی دارد

تفاوت بیمه با گارانتیزمان مطالعه ۲ دقیقه

بیمه با گارانتی چه فرقی دارد؟ شاید این سوالی باشد که موقع خرید یک وسیله به ذهن‌تان برسد. شاید هم وقتی که ناگهان با هزینه‌های گزاف تعمیر و نگهداری وسایل‌تان و محدودیت‌های گارانتی مواجه شدید، از خودتان پرسیده‌اید که اگر این وسایل بیمه بود، آیا مشکلات و نگرانی‌های کمتری داشتم؟ یکی از محصولات بیمه ماهان که به تازگی ارائه شده است، بیمه تجهیزات الکترونیکی است. بیمه‌ای که برای پر کردن خلاء‌های گارانتی به بازار آمده و می‌تواند هزینه‌های بسیاری را کاهش دهد. اما این کمبودها و خلاء‌ها چه بود و گارانتی چه کمبودهایی نسبت به بیمه دارد؟ در ادامه این مطلب از وبلاگ بیمه ماهان، بیشتر در این باره بخوانید.

فرق بیمه با گارانتی

مشکلات گارانتی در ایران

تقریبا موقع خرید هر وسیله‌ای، یک برگه گارانتی نیز همراه آن ارائه می‌شود. این برگه که ضمانت نامه یا گارانتی وسیله است و تضمین می‌کند از چند ماه تا چند سال، مشکلاتی که برای وسیله‌تان پیش آمده را حل و فصل کند. اما در همین برگه، چند نکته به روشنی ذکر شده است. نخست آنکه بسیاری از آسیب‌ها که ممکن است در اثر بی احتیاطی و یا عوامل دیگر به وجود بیاید، تحت پوشش گارانتی نیست. مثلا اگر لپ تاپ‌تان را به برق زده باشید و در اثر نوسانات برق شهری، به آن آسیب برسد، گارانتی برای جبران هزینه‌های تعمیر؛ نمی‌تواند کنارتان باشد.

اگر موبایل‌تان در اثر ضربه آسیب ببیند، اگر وسیله‌تان در آب بیافتد و بسیاری از اگرهای دیگر که ممکن است برای هر کدام از ما پیش آمده باشد. به تمام این‌ها باید کمبود قطعات و بالا بودن هزینه تعویض را هم اضافه کنیم. به همین دلیل اگر بخواهید از خدمات گارانتی استفاده کنید، باید روزها و شاید هم هفته‌ها، منتظر یک قطعه کوچک، بمانید.

نرخ ارز و گرانی تجهیزات الکترونیکی

در این دو سال اخیر، نرخ ارز جهش بسیاری داشته است. به همین دلیل بسیاری از کالاها، از جمله لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌ها، به شدت با افزایش قیمت روبرو شده‌اند. به همین دلیل، تجهیزات الکترونیکی، از دارایی‌های مهم هستند و اگر خراب شوند، شاید جبران کردن خسارت، بسیار سخت و دشوار شود. با توجه به این نکته، ارزش گارانتی‌ها برای مردم بالاتر رفت و آنها می‌خواستند که ضمانت‌های محکمی داشته باشند. از سوی دیگر، به دلیل تحریم‌ها، برندها در ایران شعبه ندارد. پس با مشکل قطعه نیز مواجه باشیم و بخواهیم با توجه به گارانتی، منتظر رسیدن آن بمانیم.

مثلا فرض کنید، یک موبایل آیفون با قیمت بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان، در بازار عرضه می‌شود. این مبلغ، چند برابر حقوق پایه یک کارمند است و در نتیجه، علاوه بر یک شی مصرفی، به عنوان دارایی و سرمایه نیز، شناخته می‌شود. اما گارانتی جز در مواردی مثل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری که از ابتدا وجود داشته‌اند، نمی‌تواند کاری کند. پس لازم بود که شرکت‌های بیمه کاری کنند. اینجا همان نقطه‌ای است که می‌توانیم بدانیم، بیمه با گارانتی چه فرقی دارد؟

بیمه تجهیزات الکترونیکی

این بار اول نیست که بیمه با توجه به نیاز روز و رویدادهای اجتماعی، طرحی را ارائه می‌کند. در همین راستا، بیمه تجهیزات الکترونیکی وارد بازار شد. مواردی که این بیمه تحت پوشش دارد و می‌تواند بیان کند که بیمه با گارانتی چه فرقی دارد؟ در ادامه آمده است:

  • ضربه فیزیکی و شکسته شدن (به‌دلیل سقوط، تصادم، واژگونی و …)
  • آب خوردگی و نفوذ مایعات (به‌دلیل سیل، آب ‌گرفتگی، نم، رطوبت، ریختن مایعات روی دستگاه و …)
  • نوسانات ولتاژ برق (مانند اتصال کوتاه)
  • بلایای طبیعی (از قبیل رانش زمین، نشست زمین، لغزش زمین، ریزش کوه یا صخره، باران، برف، تگرگ، بهمن، یخ‌زدگی، دمای بالا، بخارات غیر خورنده و …)
  • آتش سوزی (بر اثر صاعقه، انفجار یا بلایای طبیعی)
  • غفلت، عدم مهارت، سهل‌انگاری
  • دود، دوده، ذرات معلق در هوا، گرد و خاک
  • خسارت‌های هنگام تمیز کردن یا تعمیر کردن
  • خسارت‌های هنگام باز و بسته کردن دستگاه
  • خرابی ناشی از به‌کارگیری لوازم جانبی
  • سایر حوادثی که صراحتاً در بیمه‌نامه مستثنی نشده باشند.

بندهای ویژه بیمه تجهیزات الکترونیکی

به جز بندهای بالا، دو مورد دیگر نیز در این بیمه دیده شده است. یک، مشکلات نرم افزاری و دو، دزدیده شدن وسیله الکترونیکی، با شکستن حرز. این دو مورد که بندهای اضافی بیمه هستند، می‌توانند با نظر شما به بیمه‌نامه اضافه شوند. بخش بیمه دزدی، برای بسیاری از متقاضیان؛ جذاب است. چرا که اگر گوشی موبایل یا لپ تاپ‌تان دزدیده شود، احتمال اینکه بتوانید پیدایش کنید، تقریبا صفر است. از سوی دیگر، اگر بخواهید موبایل یا لپ تاپ دیگری هم بخرید، نیاز به بودجه کافی دارید. در نتیجه شرکت بیمه این بند را هم اضافه کرده تا دیگر خبرهای سرقت را با نگرانی دنبال نکنید.

شیوه دریافت بیمه تجهیزات الکترونیکی

اگر دوست دارید بیشتر درباره این بیمه بدانید و یا آن‌را تهیه کنید، سایت بیمه ماهان همراه شماست. شما می‌توانید وارد بخش بیمه مربوطه شوید و با پر کردن چند فیلد ساده که درباره برند، قیمت، سابقه بیمه و… می‌‌پرسد، مبلغ بیمه خود و شرکت‌هایی که بیمه‌ها را ارائه کرده‌اند را سریع و آسان ببینید. اگر قصد خرید این بیمه را هم داشتید، باز هم می‌توانید از طریق سایت بیمه ماهان اقدام کنید.

نکات مهم بیمه تجهیزات الکترونیکی

حالا که برایتان از پاسخ به سوال بیمه با گارانتی چه فرقی دارد؟ گفتیم، لازم است به دو نکته مهم هم اشاره کنیم. یک آنکه بیمه تجهیزات الکترونیکی فقط برای کالاهای نو صادر می‌شود. یعنی موبایل یا لپ تاپی که کمتر از ۳ ماه، از زمان خریدش گذشته باشد. نکته دوم هم آنکه، کالا باید حتما توسط کارشناسان بررسی شود تا بعد بتوانید بیمه آن‌را دریافت کنید. در نهایت اینکه، این بیمه نیز به صورت یکساله صادر می‌شود و برای سال‌های بعد، قابل تمدید است. البته در مواردی، می‌تواند موبایل و لپ تاپ را برای دو سال هم، بیمه کرد.

بیمه یا گارانتی؟

اگر فرض کنیم که شما یک گوشی موبایل اپل به ارزش ۳۵ میلیون تومان داشته باشید، مبلغ بیمه شما برای یک سال، حدود ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان خواهد بود. یعنی تقریبا ماهی ۱۰۰ هزار تومان. اگر ارزش کالاهایی که دارید برایتان مهم است و دوست ندارید به سادگی، چیزهایی که به دست آورده‌اید را از دست بدهید، بیمه، از گارانتی بسیار بهتر و کاراتر است. برای خرید انواع بیمه، همراه‌تان هستیم.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
نیوشا امینیان
نیوشا امینیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه