بیمه سیل یا همان بیمه آتش سوزی خودمان؟

بیمه سیل یا همان بیمه آتش سوزی خودمان؟زمان مطالعه ۳ دقیقه

نسخه صوتی مقاله: بیمه سیل یا همان بیمه آتش سوزی خودمان؟

بیمه سیل چیست؟

بیمه سیل ،آتش سوزی و بلایای طبیعی چه تاثیری در زندگی حادثه دیدگان خواهند داشت؟ با ما همراه باشید.

بلایای طبیعی از گذشته تا به امروز از اصلی ترین تهدیدات بشری محسوب می شوند. چه بسیارند تمدن های کهنی که به واسطه سیل، زلزله و یا دیگر انواع بلایای طبیعی از بین رفته اند. امروزه و با پیشرفت همه جانبه زندگی انسان ها از معماری شهرها و خانه ها گرفته تا روش های کاهش خطر، بازهم نمی توان به سادگی از کنار خطرات طبیعی گذشت. هنوز هم از گوشه و کنار دنیا و حتی از کشورهای پیشرفته خبر آتش سوزی کامل شهرها و یا فوران آنشفشان را می شنویم. گاه شدت بلایای طبیعی به حدی است که ساکنین مجبور به تخلیه شهرها و روستاهای خود هستند. در هنگام بروز حوادث و خطرات مختلف، در وهله اول تنها نجات جان اشخاص است که اهمیت دارد. اما تنها بعد از فروکش کردن هیجانات اولیه و رفع خطر است که فاجعه اصلی مشخص می شود. خانه، محل کار، سرمایه و اقتصادی که نابود شده است. چطور می توان آینده ای روشن برای کسانی ترسیم نمود که در چشم به هم زدنی ثمره یک عمر تلاش و زندگی شان از بین رفته است؟

سیل سال ۹۸

متاسفانه در روزهای آغازین سال ۱۳۹۸ شاهد وقوع سیل در نقاط مختلف کشورمان از استان گلستان گرفته تا فارس و لرستان بودیم. جدای از مسئله امداد و نجات فوری که آن هم به دلیل وسعت فاجعه به سختی انجام گرفت، مسئله ادامه زندگی بازماندگان مطرح است. به طور یقین کمک های مردمی و دولتی نمی تواند خسارت های وارده را به طور کامل و در کمترین زمان جبران کند.

تبعات مخرب حوادث طبیعی در کشور ما با دیگر کشورهای پیشرفته از آن جهت متفاوت است که در کشورهای پیشرفته بیشتر افراد دارای انواع بیمه های حوادث هستند و در در صورت بروز بلایا در کمترین زمان خسارات شان را از بیمه دریافت می کنند. در ایران تنها مدتی پس از وقوع حادثه کنجکاوی و درخواست برای خرید بیمه افزایش می یابد و متاسفانه پس از گذشت زمان نیز این تب تند فروکش می کند.

بیمه آتش سوزی یکی از کاربردی ترین بیمه ها در زمینه حوادث غیر مترقبه و طبیعی است. با دارا بودن این بیمه نامه می توان در برابر بیشتر حوادث طبیعی پر خطر پوشش دریافت نمود. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع پوشش های بیمه آتش سوزی و به ویژه پوشش سیل که با نام بیمه سیل نیز شناخته می شود بپردازیم.

انواع پوشش های بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی دارای سه پوشش اصلی آتش سوزی، صاعقه و انفجار است. علاوه بر این پوشش های پایه، بیمه گزار می تواند با پرداخت مبلغ اندکی پوشش های اضافی را نیز به انتخاب خود خریداری کند. سیل و طغیان آب، زلزله، طوفان و گردباد و تندباد، ضایعات برف و باران، سرقت، ترکیدگی لوله آب، سقوط هواپیما، مسئولیت مالی در قبال همسایگان مجاور و آتش سوزی خودرو، ۱۰ پوشش اضافی بیمه آتش سوزی به شمار می روند.

مکان هایی که می توانند تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار بگیرند نیز خود به سه گروه منازل مسکونی، اماکن اداری – تجاری و مراکز صنعتی تقسیم می شوند. لازم به ذکر است که بیمه آتش سوزی در دسته بیمه های اموال قرار می گیرد؛ به این معنی که در صورت بروز هریک از خطرات تحت پوشش این نوع از بیمه، فقط خسارات مالی زیان دیدگان جبران می شوند.

بیمه سیل

بیمه سیل و یا پوشش سیل و طغیان آب پس از پوشش زلزله، پرطرفدارترین پوشش اضافی بیمه آتش سوزی محسوب می شود. همان طور که پیشتر ذکر شد این بیمه خسارت های مالی و نه جانی حاصل از سیل و طغیان آب را تحت پوشش قرار می دهد. خسارات تحت پوشش به دو دسته خسارات وارد بر بنا (مسکونی، تجاری و صنعتی) و خسارات وارد بر لوازم و تجهیزات تقسیم می شوند. یعنی علاوه بر ساختمان لوازم منزل و تاسیسات و لوازم اداری، تجاری و صنعتی و حتی موجودی داخل انبارها نیز می توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

سوال مهمی که اصولا در این زمینه وجود دارد، این است که آیا فقط صاحبان ملک می توانند ملک خود را بیمه آتش سوزی نمایند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که هیچ محدودیتی از این جهت برای بیمه گزار وجود ندارد. برای مثال مستاجرین منازل مسکونی می توانند با ارایه دقیق ارزش اثاث، تمرکز بیمه خود را بر روی لوازم منزل قرار بدهند و خدای نکرده در هنگام بروز حادثه از پوشش های بیمه استفاده نمایند.

در کنار تمام امیدهای مان برای ایرانی آباد و مردمانی شاد و سلامت باید بپذیریم که نمی توانیم بلایای طبیعی را مهار و با آن ها مبارزه کنیم. بدون شک بیمه تنها راه برای به حداقل رساندن پیامدهای وقوع بلایای خانمان سوز است.

بیمه آتش سوزی|همه چیز درباره ی بیمه آتش سوزی به زبان ساده
بیمه آتش سوزی|همه چیز درباره ی بیمه آتش سوزی به زبان ساده

در فروشگاه آنلاین بیمه ماهان می توانید انواع بیمه نامه های آتش سوزی با پوشش های اضافی را با چند کلیک و در کمتر از ۵ دقیقه استعلام، مقایسه و خریداری نمایید.

همرسانی

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on whatsapp
واتساپ
Share on telegram
تلگرام
اطلاع از تخفیف‌ها و تازه‌های بیمه
مدیر فنی
مدیر فنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید آنلاین در کمتر از ۵ دقیقه

بازگشت به بالای صفحه